Cea mai mare expoziție de picturi pe acoperișuri din Sud Estul Europei nu putea să aibă loc fără cea care a convins lumea, prin foto-reportajele ei, că graffiti-ul este mai mult decât o artă, este o formă de exprimare socială a celor care nu au acces în galeriile consacrate. Martha Cooper, celebra fotoreporteră americană, vine în București, la Zilele Uriași de Pantelimon, însoțită de cele mai noi fotografii ale ei.
Martha a crescut cu aparatul de gât de la trei ani. A fost voluntar în Corpul Păcii în Thailanda, a colindat cu motorul din Bangkok până la Londra, a obținut o diplomă în antropologie de la Oxford, a fost intern la National Geographic, apoi a fost prima femeie fotoreporter la New York Post. Viața ei este fascinantă pentru că s-a împletit cu fotografia. A învățat să facă fotografii pe film, să developeze și să care după ea echipamente grele, dar s-a adaptat și la noile tehnologii, astfel că acum, la 74 de ani, a ajuns să fotografieze și cu telefonul.
În anii 70, într-un New York devastat de sărăcie și părăsit de pătura de mijloc a locuitorilor ei, Martha a început să documenteze viața băieților de cartier care-și petreceau timpul „vandalizând” zidurile sau trenurile de metrou, adică făcând graffiti. Așa a intrat Martha în cultura hip hop și în street art, înainte de a ști chiar și cei care le făceau că e vorba de o formă de artă.
Martha Cooper a publicat prima carte cu fotografie documentară despre graffiti în 1984 – Subway Art. – urmată zece ani mai târziu de una prin care credea că marchează moartea graffiti-ului – R.I.P.: New York Spraycan Memorials. America se cam plictisise de graffiti. Timp de 20 de ani, până când a ajuns în Europa, ea a fost convinsă că a fost un fenomen specific New York-ului devasat și că în niciun alt oraș nu s-ar putea întâmpla așa ceva. Abia când a ajuns în Germania a aflat cât de mult contribuise ea însăși la faima acestei mișcări. Europa traversa și ea febra graffiti-ului. Martha devenise celebră făcând totodată cunoscută această blamată formă de artă stradală. În 2004, încurajată de succesul european al primelor ei cărți a publicat mai multe fotografii făcute în perioada aia – Hip Hop Files: Photographs 1979-1984 – apoi, un an mai târziu, Street Play.
La București, Martha Cooper va expune fotografii celebre din cariera ei, datând de mai bine de 40 de ani, dar și fotografii realizate într-un proiect recent, împreună cu Red Bull Amaphiko – o platformă ce sprijină artiștii care își folosesc creativitatea și energia pentru a provoca schimbări în comunitățile lor. După ce s-a oprit în Brazilia, Statele Unitie ale Americii și Austria, România este a patra țară care se poate bucura de expoziția artistei care a schimbat cursul street art-ului în lume.
În Programul Zilelor Uriași de Pantelimon, expoziția Martha Cooper poate fi văzută sâmbătă și duminică, 14-15 octombrie, de la 10:00 la 22:00, în spațiul cultural Make a Point – Șos. Morarilor, nr. 1. O discuție cu fotografa are loc duminică de la 19:00 în spațiul Make a Point din Pantelimon.
Uriași de Pantelimon a demarat în 2016, ca un proiect pilot în cadrul căruia a fost finalizată prima pictură pe un acoperiș al Postăvăriei, de către artiștii BoeMona. În primăvara anului 2017 proiectul a continuat cu o vânătoare de povești în cartier și un call for artist internațional. Zilele Uriași de Pantelimon va marca apogeul și totodată finalul proiectului, ediția 2017.
Proiectul este finanțat în cadrul Programului cultural „București, Oraș participativ” de către Primăria Municipiului București, prin Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti ARCUB și co finanțat de AFCN.