Alexandru Tomescu are dreptul de a cânta pe vioara Stradivarius Elder-Voicu în următorii cinci ani. Repertoriul de concurs, impresionant prin extinderea şi complexitatea sa, a cuprins patru concerte (Johan Julius Christian Sibelius, Wolfgang Amadeus Mozart, Felix Mendelssohn), cinci sonate (George Enescu şi Johann Sebastian Bach) şi cinci Capricii (Niccolò Paganini), suficiente lucrări pentru a putea susţine timp de o săptămână câte un recital în fiecare zi, de fiecare dată cu un program diferit.
Din juriul de concurs au făcut parte Nicolae Licareţ-director artistic al Filarmonicii „George Enescu”, Christian Badea-dirijor şi violoniştii Daniel Podlovschi şi Varujan Cozighian.
„Este un moment extraordinar-mă bucur din toată inima că în următorii cinci ani voi putea duce mai departe proiectele mele muzicale împreună cu acest instrument de excepţie. După cele trei mari integrale pentru vioară solo-Paganini, Ysaÿe şi Bach-voi merge încă şi mai departe, propunând publicului alegeri de repertoriu şi mai îndrăzneţe. Vioara Stradivarius îşi va păstra rolul său social, acţiunile caritabile în care sunt implicat se vor dezvolta mai departe, alături de partenerii de la Hope and Homes for Children România. Ce bucurie poate fi mai mare decât aceea de a şti că, prin intermediul muzicii, poţi sensibiliza oamenii şi poţi schimba în bine vieţile multora dintre cei aflaţi în nevoie. Pentru mine este cea mai importantă răsplată, cea care-mi dă de fiecare dată energie pentru a merge mai departe”, a spus Alexandru Tomescu.
Violonistul se va afla pe 26 noiembrie, de la ora 19.00, pe scena Ateneului Român din Bucureşti, alături de colegii săi din Cvartetul Ad Libitum, Şerban Mereuţă, Bogdan Bişoc şi Filip Papa. Pentru că recitalul va fi unul special, marcând 25 de ani de existenţă a cvartetului, Alexandru Tomes cu consideră că este ocazia perfectă pentru a cânta pe vioara Stradivarius Elder-Voicu, prima dată după recâştigarea ei.
Vioara Stradivarius Elder-Voicu a fost construită în anul 1702 de celebrul lutier cremonez Antonio Stradivari, în „perioada de aur” a sa, numită astfel fiindcă, între anii 1700 şi 1720, a dat la iveală instrumentele sale cele mai reuşite, cele care se apropie cel mai mult de perfecţiune, nu doar din punct de vedere al frumuseţii sunetului, ci şi în ceea ce priveşte forma impecabilă, încă neegalată până în ziua de astăzi. Achiziţia viorii Stradivarius a fost una dintre cele mai rentabile investiţii ale statului român: cumparată în 1956, în Elveţia, pentru 70.000 franci elveţieni, în 2007, în urma unei expertize extrem de minuţioase, instrumentul a fost evaluat la suma de 1,2 milioane de dolari. În 2009, vioara Stradivarius Elder-Voicu a fost inclusă în catalogul „Antonio Stradivari”, tipărit la Köln, Germania, într-o ediţie limitată de 2.100 de exemplare, fiind considerată de experţi una dintre primele cinci cele mai frumoase instrumente ale lui Stradivari. De-a lungul anilor, vioara a trecut prin mâinile lui A. W. Lukens (New York), a făcut parte din celebra colecţie a fraţilor W.E. Hill & Sons din Londra, apoi au urmat Charles F. Edler (Frankfurt), Hamma & Co. (Stuttgart) şi Henry Werro (Berna). Marele violonist Ion Voicu a cântat pe acest instrument din 1956 până la moartea sa, în 2007.
Alexandru Tomescu este omul pentru care muzica nu are limite: capabil să abordeze cele mai grele partituri în concerte maraton, în turnee de zeci de oraşe, violonistul se bucură de o apreciere unanimă din partea publicului.
Drumul lui în muzică a început odată cu lecţiile de vioară primite de la mama sa, Mihaela Tomescu, şi a continuat apoi cu studii îndrumate de Ştefan Gheorghiu în România şi de Tibor Varga, Eduard Schmieder, Igor Oistrach, Ruggiero Ricci şi Herman Krebbers în străinătate. Pregătirea de care s-a bucurat i-a adus premii la cele mai prestigioase concursuri de vioară: Marguerite Long-Jacques Thibaud (Paris, Franţa), Paganini (Genova, Italia), George Enescu (Bucureşti, România), Sarasate (Pamplona, Spania), Kloster Schöntal (Germania) etc.
Au urmat concerte în săli celebre ale principalelor metropole ale muzicii: Carnegie Hall (New York), Walt Disney Concert Hall (Los Angeles), Théâtre des Champs Elysées (Paris), Concertgebouw (Amsterdam) etc. A concertat sub bagheta unor maeştri precum Valery Gergiev, Christoph Eschenbach şi Kurt Masur. Studiile şi activitatea concertistică de peste graniţe au însemnat pentru Alexandru Tomescu dobândirea unei experienţe pe care şi-a propus s-o valorifice în propria sa ţară, astfel că a decis să revină la Bucureşti pentru a schimba precepţia asupra muzicii clasice. A iniţiat primele turnee de muzică clasică finanţate exclusiv prin fonduri private, demonstrând că în România există disponibilitate pentru produse culturale de calitate.
Câştigarea, în 2007, a dreptului de a cânta pe vioara Stradivarius Elder-Voicu a însemnat începutul unei noi şi frumoase poveşti muzicale: Turneul Stradivarius, un eveniment anual care, în timp, s-a impus ca fiind unul dintre cele mai valoroase ale scenei muzicale româneşti. Succesul de public al programelor inovatoare propuse a fost dublat de o serie de acţiuni caritabile asociate turneului, acţiuni ce au mobilizat zeci de mii de oameni pentru strângerea de fonduri pentru Asociaţia Nevăzătorilor din România (2009), protezarea copiilor hipoacuzici (2010), achiziţia de echipamente medicale pentru spitalul de copii Marie Curie (2011) şi sprijinirea copiilor abandonaţi (2013).
În tot acest timp, pentru Alexandru Tomescu turneul a reprezentat un prilej constant de descoperire de sine: în trei ani succesivi, artistul şi-a explorat anduranţa şi forţa, abordând cele trei mari Integrale ale repertoriului pentru vioară solo – cele 24 de Capricii de Niccolò Paganini, cele Şase Sonate de Eugène Ysaÿe şi cele Şase Sonate şi Partite de Johann Sebastian Bach. Aceste repertorii au fost punctul de plecare al celor trei spectacole sincretice care au revoluţionat scena românească de concert, prin combinaţii între muzică şi film, teatru nonverbal, respectiv lighting design: Stradivarius-Capricii (2011), Stradivarius-Obsesii (2012) şi Stradivarius-Pasiuni (2013).
Fiecare turneu a fost urmat de o lansare de DVD sau CD, care s-a bucurat de un imens succes, produsele discografice fiind vândute în mii de exemplare.
Ferm convins că muzica poate fi un instrument activ de transformare a societăţii, Alexandru Tomescu îşi pune constant talentul în slujba a numeroase cauze de responsabilitate socială, fie că e vorba de proiecte sociale, de salvare a patrimoniului sau ecologice. Susţine Fundaţiile WWF România şi Pro Patrimonio, a cântat pentru copiii sprijiniţi de Fundaţia Special Olympics şi începând cu 2012 este ambasador al Fundaţiei Hope and Homes for Children România.
Alexandru Tomescu a câştigat, de-a lungul timpului, numeroase distincţii, iar cea mai recentă dintre ele este titlul de ambasador public al bunăvoinţei oferit de Guvernul Republicii Coreea de Sud, în semn de apreciere pentru pasiunea sa pentru cultura coreană.
Pasionat în egală măsură de muzica de cameră, Alexandru Tomescu a evoluat mai întâi în Romanian Piano Trio (2005 – 2010), iar, din 2011, este prim violonist al Cvartetului Ad Libitum, ansamblu cameral de prestigiu.
Alexandru Tomescu este solistul concertist al Orchestrelor Radio încă din 2002. A evoluat de nenumărate ori atât alături de Orchestra de Cameră Radio, cât şi alături de Orchestra Naţională Radio, pe scena studioului „Mihail Jora” de la Radio România, dar şi peste hotare, în turnee în Europa şi Asia.