Astfel, descoperirea anunțată de arheologul Eli Shukron, la fel ca și majoritatea descoperirilor din acest domeniu al „arheologiei biblice”, a fost primită cu scepticism de o parte a comunității științifice, în condițiile în care, deocamdată nu există dovezi arheologice clare, incontestabile, cu privire la existența și domnia regelui David, personaj biblic care a ales Ierusalimul drept capitală politică și religioasă a regatului iudeu, scrie Agerpres.
Controversele în legătură cu existența regelui David nu sunt însă doar de natură arheologică sau istorică ci s-au perpetuat până în prezent și sub formă politică, în contextul conflictului israelo-palestinian. Explorarea sitului arheologic din Ierusalimul de est, pe care s-ar afla urmele acestei cetăți a regelui David, a costat 10 milioane de dolari și a fost finanțată de o organizație israeliană care se ocupă cu susținerea stabilirii coloniștilor israelieni în regiunile predominant arabe ale Ierusalimului, pentru a preveni divizarea Orașului Sfânt. De cealaltă parte, palestinienii susțin că Ierusalimul de est, cucerit de statul Israel în 1967, trebuie să devină capitala unui viitor stat palestinian independent.
Eli Shukron, care a condus explorarea arheologică a acestui sit în ultimii aproape 20 de ani, susține că teoria sa este susținută de argumente foarte puternice.
„Aceasta este citadela regelui David, este cetatea Sionului pe care regele David a cucerit-o din mâinile iebusiților”, susține Shukron. „Realitățile arheologice coincid cu descrierile biblice ale locului”, a mai adăugat el.
Majoritatea arheologilor israelieni nu au îndoieli cu privire la existența regelui David, existență susținută de o inscripție care face trimitere la „Casa lui David”, ce a fost găsită în nordul Israelului. Ei au însă opinii împărțite cu privire la identificarea vestigiilor din perioada lui David la Ierusalim, orașul despre care se spune că a fost transformat în capitală a regatului iudeu chiar de acest rege.
Eli Shukron a început săpăturile în acest sit în 1995 și a descoperit fundațiile unei masive fortificații, cu ziduri construite din blocuri de piatră de câte 5 tone. Fragmentele de ceramică descoperită în acest sit au fost datate ca având o vechime de aproximativ 3800 de ani. Acestea sunt cele mai mari ziduri descoperite în regiune înainte de cele ridicate de regele Irod cel Mare, ambițiosul rege iudeu care a extins cel de-al doilea Templu din Ierusalim în urmă cu aproximativ 2100 de ani.
Această fortificație a fost construită deasupra unui izvor de apă și se presupune că avea rolul de a proteja sursa de apă potabilă a Ierusalimului antic.
Fortificația a fost construită cu aproximativ 800 de ani înainte ca regele David să o cucerească din mâinile iebusiților. Eli Shukron susține că povestea biblică a cuceririi Ierusalimului indică această fortificație drept locul prin care regele David a pătruns în Ierusalim.
În Cartea a doua a lui Samuel, David ordonă capturarea Ierusalimului, cerându-le războinicilor săi să-l invadeze prin canalul de apă. Eli Shukron a descoperit un canal îngust prin care apa din izvor era dirijată spre un bazin sculptat de unde vechii locuitori ai Ierusalimului veneau să ia apă. Apa în exces era purtată în afara zidurilor printr-un alt canal pe care Eli Shukron l-a descoperit, și prin care arheologul israelian crede că au pătruns războinicii regelui David în Ierusalim.
Ronny Reich, care a fost principalul colaborator al lui Eli Shukron pe acest sit arheologic până în 2008, nu este însă de acord cu această teorie. El susține că ar fi trebuit să fie descoperite mai multe fragmente de ceramică din secolul X î.Hr., perioadă în care se presupune că a domnit regele David, dacă fortificația respectivă ar fi fost folosită în acele vremuri.
Echipa lui Eli Shukron a anunțat că a descoperit doar două fragmente ceramice din acea perioadă. El explică această situație prin folosirea continuă a acestei fortărețe pentru o mai lungă perioadă de timp, după ce regele David a cucerit Ierusalimul — majoritatea fragmentelor ceramice descoperite în sit datează din secolul IX î.Hr.