Calendar ortodox mai 2021. Pe lângă sărbătorile religioase, însă, luna aprilie este presărată cu alte câteva sărbători, de mai mică importanţă, cărora le sunt specifice tradiţii şi superstiţii pe care credincioşii le respectă cu sfinţenie pentru a fi protejaţi. Printre acestea: Armindenul (1 mai), Sfântul și Dreptul Iov (6 mai), Ghermanul viermilor (12 mai).
Numită și ”ziua pelinului” sau ”ziua bețivilor”, 1 Mai semnifica, în tradiția populară, începutul verii și un simbol al vegetației, care proteja recoltele și animalele, potrivit azm.gov.ro. Denumirea de Armindeni provine de la numele profetului Ieremia din calendarul creștin. În unele regiuni din Banat și Transilvania, Armindenul este sărbătorit în ajunul Sf. Gheorghe sau de Ispas.
Armindenul se serbează pentru rodul pământului, ca să nu bată grindina, împotriva dăunătorilor, pentru sănătatea vitelor, vinul bun, oamenii sănătoși, prin petreceri la iarba verde, unde se mănâncă miel și caș și se bea vin roșu cu pelin.
Dimineața oamenii se spală cu rouă (pentru sănătate). Tradiția spune că acum se pun ramuri verzi la porți, pentru noroc și belșug; la casele cu fete se pun puieți de mesteceni în fața porții. Se spune că în ajunul acestei zile, pentru ca viforul și grindina să nu se abată asupra satului, femeile nu lucrează nici în casă, nici pe câmp.
Rolul Armindenului ne amintește de prigonirea lui Iisus, crezându-se că, atunci când Irod omora copiii, a pus câte o ramură verde la poarta de unde ar fi început măcelul în ziua următoare. Însă, a doua zi, au apărut ramuri verzi la toate casele, iar Irod n-a mai știut unde să-l caute pe Iisus. Pentru ca în această zi se sărbătorește și „ziua boilor”, aceștia nu se folosesc la muncile câmpului, nerespectarea acestei reguli atrăgând după sine moartea animalelor sau îmbolnăvirea oamenilor.
Sfântul și Dreptul Iov a trăit în Avsitida, teritoriu între Arabia și Idumeea. Despre existenta istorică a lui Iov ne certifică Iezechiel care îl amintește pe Iov drept unul dintre cei mai mari drepți ai Vechiului Testament, alături de Noe și Daniel; Isus, fiul lui Sirah – Iov a ținut fără abatere toate căile dreptății; Iacob – Iov este un model de răbdare pentru cei credincioși.
Când a împlinit vârsta de 70 de ani, Dumnezeu a îngăduit să cadă asupra lui cumplite ispite aduse de diavol. Într-o singură zi, Iov și-a pierdut toată averea și în aceeași zi i-au murit toți fiii și fiicele. După aceea el însuși a căzut în niște boli cumplite, trupul lui prefăcându-se tot într-o rană din cap până în picioare. Dar Iov nu a grăit nimic rău împotriva lui Dumnezeu, ci a îndurat tot chinul cu răbdare până la sfârșit.
După toate cele îndurate, Dumnezeu i-a întors deplin sănătatea, i-a dat bogații mai mari decât avusese înainte, și i-a dăruit alți șapte fii și trei fiice, tot atâția copii cați îi muriseră.
Ținut, întotdeanuna, în 12 mai, Ghermanul era serbat în special de agricultori și de crescătorii de animale, spunându-se că această divinitate poate influența în bine creșterea semănăturilor și poate apăra animalele de viermi. Agricultorii considerau că în jurul acestei date ar începe sezonul ploilor de primăvară.
Înainte ca oile să fie adunate în turmă, acestea se tund de către proprietari, se despart de miei și se înseamnă în urechi cu „furculițe”, „hârlețe”, „găurele”, cu ciucuri de lână colorată sau cu plăcuțe ștanțate.
După operația de măsurare a laptelui, după notarea semnelor făcute în urechile oilor și cinstirea ciobanilor, urma aprinderea unui foc, oile fiind obligate să treacă peste jăratecul sau fumul acestuia, „pentru curățire”, timp în care erau numărate de către cioban și atinse cu o ramură de leuștean.
Turma ajungea la locul de destinație însoțită, de cele mai multe ori, de către preotul din sat. Sus, pe munte, se desfășura un ceremonial de consacrare a locului și de ipostaziere a lupului, prin sfințirea stânei și a oilor. Apoi, sătenii se ospătează într-o atmosferă plină de voie bună, obișnuind a-și trimite câte ceva unii altora (pahare cu băutură, ouă roșii, bucăți de drob etc). Cât timp durează această masă câmpenească, ciobanii prepară, în stână, primul caș.
În ziua de 21 mai, la pomenirea Sfinților Împărați Constantin și Elena, în calendarul popular întâlnim o sărbătoare adresată păsărilor de pădure, numită Constandinu Puilor sau Constantin Graur. Se crede că în această zi, păsările își învață puii să zboare.
Ținând seama că o nouă generație amenință recoltele, era interzis să se muncească în această zi. Prin odihna de la muncile câmpului, se credea că recoltele nu vor fi mâncate de păsări.
Ziua de Constandinu Puilor era ultima zi în care se mai semănau porumbul, ovăzul și meiul.
În popor se spune că tot ce se seamănă după această zi, se usucă.
Este ziua în care păstorii hotărăsc cine va fi baci, unde se vor face stânele și pe cine vor angaja să le păzească pe timpul pășunatului.
Se măsoară și se înseamnă pe răboj laptele de la oile fiecăruia.
Ciclul de nouă joi cuprinse între Paşti şi a doua săptămână după Rusalii este cunoscut sub denumirea de Joile Oprite, Joile Verzi sau Joile Pomenite. Ȋn aceste zile anumite activităţi casnice, agrare şi pastorale erau interzise deoarece se considera că aceste joi erau potrivnice omului: aduceau ploi şi grindină, furtuni şi vânturi puternice, trăsnete şi incendii, brumă şi îngheţuri târzii.
Pentru a mai îmbuna natura, oamenii au instituit aceste interdicţii de muncă. Joile Oprite păstrează şi amintirea vremii când ziua de odihnă era Joia (ziua lui Jupiter), fiind mai apoi înlocuită de creştinism cu ziua de Duminică.
1 S Coborarea la iad a Mantuitorului; Sfantul Proroc Ieremia
2 D † Invierea Domnului (Sfintele Pasti); Aducerea moastelor Sfantului Atanasie cel Mare; Sfantul Atanasie al III-lea, Patriarhul Constantinopolului
3 L † Sfintele Pasti; Darul Invierii; Sfantul Irodion de la Lainici, Sfintii Mucenici Timotei si Mavra
4 M † Sfintele Pasti; Invierea Domnului – sarbatoarea luminii si a bucuriei; Sfanta Mucenita Pelaghia
5 M Sfanta Irina Harti
6 J Sfantul si Dreptul Iov
7 V † Izvorul Tamaduirii; Aratarea semnului Sfintei Cruci pe cer la Ierusalim Harti
8 S † Sfantul Apostol si Evanghelist loan
9 D Sfantul Proroc Isaia; Aducerea moastelor Sfantului Ierarh Nicolae la Bari
10 L Sfantul Simon Zilotul
11 M Sfantul Mucenic Mochie; Sfintii Metodie si Chiril, luminatorii slavilor
12 M † Sfantul Ioan Valahul Dezlegare la peste
13 J Sfanta Mucenita Glicheria
14 V Sfantul Mucenic Isidor Dezlegare la peste
15 S † Sfantul Pahomie cel Mare; Sfantul Ierarh Iacob Putneanul, mitropolitul Moldovei
16 D † Sfantul Cuvios Teodor cel Sfintit; Sfintii Cuviosi Sila, Paisie si Natan de la Sihastria Putnei
17 L Sfantul Apostol Andronic
18 M Sfantul Mucenic Teodot
19 M Sfantul Mucenic Patrichie, episcopul Prusei Dezlegare la peste
20 J Sfanta Lidia; Sfantul Mucenic Talaleu
21 V † Sfintii Imparati Constantin si Elena Dezlegare la peste
22 S Sfantul Mucenic Vasilisc
23 D Sfantul Cuvios Mihail Marturisitorul, episcopul Sinadei
24 L Sfantul Cuvios Simeon
25 M † A treia aflare a Capului Sfantului Ioan Botezatorul
26 M Sfantul Apostol Carp, unul din cei 70 de apostoli Dezlegare la peste
27 J Sfantul Ioan Rusul
28 V Sfantul Nichita Marturisitorul, Episcopul Calcedonului Dezlegare la peste
29 S Sfanta Mucenita Teodosia din Tir
30 D Sfantul Cuvios Isaachie Marturisitorul
31 L Sfantul Apostol Ermie