Profesorul Constantin Dulcan susține reîncarnarea, dar în același timp critică credința creștină din acest punct de vedere.
„Ni se spune că până la Sinodul Ecumenic de la Constantinopol, din 553 după Hristos, ideea reîncarnării era acceptată și în creștinism. În susținerea acestei aserțiuni este invocată, de către toți comentatorii, profeția din Vechiul Testament, conform căreia Sf. Ilie se va reîntrupa în Sf. Ioan Botezătorul, cu scopul de a pregăti calea mântuirii”, scrie profesorul Dulcan în carte.
Preotul Nicolae Marius Paicu spune, însă, că, în învățătura Bisericii, nu a existat niciodată credința în reîncarnare și că profesorul Dulcan spune niște lucruri eronate.
„La Sinodul Ecumenic din 553 a fost condamnat Origen, nu din cauza erorilor sale, pe care le știa toată lumea, ci din cauza faptului că au fost unii ucenici ai săi care au început să propovăduiască ereziile lui ca fiind ortodoxe. Sfinții Trei Ierarhi, Teologii Alexandrini, toți au fost tributar operei marelui Origen, însă niciodată nu au preluat ereziile lui.
Marea greșeală a lui Origen a fost că el s-a aventurat pe un teren nepregătit. La 18 ani, el era o somitate, se socotește până astăzi, că este omul care ar fi scris cel mai mult. Deci a fost un geniu.
Problema este că, din dorința lui sincer de a ridica creștinismul foarte mult, a căzut în multe erezii. În acea vreme, învățătura de credință era foarte simplă, se rezuma la mărturisirea credinței în Sfânta Treime, învățătura despre Născătoarea de Dumnezeu, nu exista un sistem teologic creștin, asemenea sistemelor filosofice din antichitate. Știm că existau platonismul, aristotelismul, neoplatonismul. Curentele acestea filosofice avea o viziune exhaustivă, adică învățătura despre Dumnezeu, despre om, despre creație.
Învățătura creștină se fundamenta pe credința în Iisus, pe învierea morților. Dar, în primul rând, era viață, era un mod de viață. Părinții Bisericii au insistat pe curățenie, omul să fie curat și ajungând la curăția inimii să se împărtășească lui Dumnezeu.
Viața curată. Acesta a fost scopul creștinilor. De aceea, majoritatea păgânilor au devenit creștini, au văzut cum trăiesc creștinii modul lor de viață, modul de a iubi pe vrăjmașii lor, de a ierta, deci acesta era scopul poruncilor lui Iisus. Cel ce Mă iubește păzește poruncile mele. Cu alte cuvinte, acesta era scopul acesteia. Scopul creștinului din primele veacuri – să împlinească poruncile lui Hristos, ca să fie părtaș la slava lui Dumnezeu. Nicidecum se creeze un sistem doctrinar de învățătură, ori aceasta caută să facă Origen, adică să aducă creștinismul alături de celelalte sisteme filozofice. El a căutat și pe lângă ceea ce a găsit în Sfânta Scriptură, a completat din altă parte, așa au apărut ereziile (…)
Ceea ce spune domnul Constantin Dulcan este foarte eronat pentru că n-a fost niciodată, în învățătura Bisericii, credința în reîncarnare. A fost credința lui Origen, care a fost condamnat la acest Sinod. El mărturisea, printre alte erezii, și credința în reîncarnare, credința că, la sfârșitul veacurilor, toate aceste ființe, îngerii, oamenii și diavolii se vor întoarce în monada inițială. De aceea apare acea învățătură eretică, revenirea tuturor la starea inițială sau mântuire„, a explicat duhovnicul, potrivit evz.ro
Referitor la faptul că profesorul Dulcan susține reîncarnarea, preotul Nicolae Marius Paicu spune că acesta răspândește otravă și le recomandă celor care nu cunosc învățătura ortodoxă să nu citească lucrările acestuia.
“În primul rând, se aduce ca argument acel cuvânt din Sfânta Scriptură că va veni altcineva cu Reîncarnarea Sfântului Ilie. Expresia biblică este va veni cu duhul și cu puterea lui Ilie. Ceea ce este cu totul altceva. Adică același Duh Sfânt care a lucrat în Sfântul Ilie, va lucra și în Sfântul Ioan. Deci nu are nicio legătură cu învățătura Sfintei Scripturi, de aceea este și mai dureros că încearcă unii să își fundamenteze această erezie pe Sfânta Scriptură. Dar și cred că domnul Contantin Dulcan trebuie citit cu foarte multe rezerve și aș recomanda celor care nu cunosc foarte bine învățătura ortodoxă să-l ocolească, pentru că este foarte alunecos și printre multele lucruri bune pe care le spune strecoară foarte multă otravă. Care este dăunătoare Sufletului”, mai spune preotul.