Într-un comunicat pentru susținerea muzicienilor la conducerea instituțiilor de spectacole și concerte, a Operei și Operetei, artiştii angajaţi ai ONB, instituţie care a fost în ultimele săptămâni teatrul unor tensiuni fără precedent, arată că este imperios necesară separarea celor două instituţii de spectacole, cu protejarea colectivelor şi a statutului de teatre de repertoriu.
„Noi, artiști de operă, balet și operetă, angajați ai Operei Naționale București, vă aducem la cunoștință că a fost depusă la Ministerul Culturii, cu nr. 2853/05.05.2016, propunerea noastră de proiect de Hotărâre de reorganizare prin divizare a Operei Naționale București, privind reînființarea Teatrului Național de Operetă „Ion Dacian”, cu Nota de fundamentare aferentă. Precizăm că acest proiect a fost depus și la Guvern, în adresa înregistrată cu nr. 5954/28.04.2016, având 154 de semnatari angajați ai instituției, lista fiind în continuare deschisă.
Proiectul nostru conține ca idei principale stabilizarea definirii structurii celor două instituții ca instituții de spectacole de repertoriu, dar și protejarea colectivelor celor două teatre în procesul de divizare.
Într-o țară invadată din ce în ce mai mult de divertismentul de prost gust, comercializat excesiv, cu tendințe deja manifeste de „manelizare” a fenomenului artistic, dorim să invocăm dreptul constituțional de a avea acces la cultură și valorile artei universale.
Instituțiile de spectacole și de concerte de repertoriu sunt singurele care, prin oferta bogată de titluri de spectacole în fiecare stagiune și prin constanța unui număr mare de reprezentații, garantează din punct de vedere educațional-formativ accesul cetățenilor la spiritualitatea actului de cultură.
Un teatru de repertoriu poate avea oricând și proiecte. Dar un teatru de proiect nu poate avea repertoriu.
Atât Opera, cât și Opereta au desfășurat proiecte de-a lungul timpului, dar pentru aceasta nu a fost nevoie să fie atacată structura de teatru de repertoriu care definea instituțiile.
Artiștii și publicul, deopotrivă, au nevoie ca fenomenul cultural să poată evolua spre modernitate. Acest țel, însă, nu poate, în niciun caz, să fie atins călcându-se în picioare tradiția artei noastre lirice sau negându-se la nesfârșit considerația care trebuie acordată muzicienilor, artiștilor specialiști în domeniu, care cunosc adevăratele probleme ale celor două instituții chiar din interior.
Considerăm că acum este nevoie mai mult decât oricând ca muzicienii, practicanți în domeniu, să se afle la conducerea instituțiilor muzicale. Mai mult decât atât, solicităm ca pregătirea muzicală de specialitate și practica în domeniu să devină o condiție obligatorie pentru orice candidat la ocuparea funcției de director general-manager al Operei și Operetei, atât la nivel de conducere interimară, cât și în ceea ce privește organizarea concursurilor pentru cele două instituții separate”, se arată în comunicatul artiştilor angajaţi la ONB.