Artistul britanic, care întreţine cel mai mare mister cu privire la identitatea sa, nu a fost prezent vineri la prezentarea acestei opere, intitulate ”Cicatricea Betleemului”.
Lucrarea este expusă la intrarea în Hotelul “Walled-Off”, pe care Bansky l-a descoperit în 2017 în oraşul palestinian şi ale cărui camere dau către zidul barierei de securitate ridicată de Israel şi care izolează Cisiordania.
Mici fragmente de zid, pe care graffiti îndeamnă la pace şi iubire, servesc drept fundal unei scene a Naşterii instalate pe o masă mică, la picioarele căreia sunt aştezate cadouri. Impactul obuzului în zid duce cu gândul la o stea, deasupra Mariei, lui Iosif şi Isus, aşezaţi între o vacă şi un măgar.
Directorul hotelului, Wissam Salsaa, consideră că ”Cicatricea Betleemului” simbolizează o ”cicatrice a ruşinii”.
”Zidul simbolizează ruşinea tuturor celor care susţin ceea ce se petrece pe pământul nostru, tuturor celor care susţin ocupaţia ilegală” de către Israel a Cisiordaniei din 1967.
Israelul a început în 2002 să construiască bariera – din blocuri de beton de mai mulţi metri înălţime în unele porţiuni -, pentru a se proteja de incursiuni din Cisiordania, în plin val de atentate palestiniene, la acea vreme, în timpul celei de a Doua Intifade (2000-2005).
Curtea Internaţională de Justiţie (CIJ) a declarat ilegală această construcţie, în 2004.
Israelul susţine că bariera cintinuă să-l protejeze de atacuri ale unor atacatori din Cisiordania. Pentru palestinieni, bariera este unul dintre simbolurile cele mai urâte ale ocupaţiei israeliene.
GRAFFITI SUBVERSIVE
Conflictul, zidul şi teritoriile palestiniene sunt de mult timp o sursă de inspiraţie pentru Bansky, făcut celebru de picturile sale cu şablonul în spaţiul public.
Prin ele, el contribuie ”în felul său” la sărbătorile de Crăciun care au loc săptămâna viitoare la Betleem, oraşul în care s-a născut Isus, potrivit tradiţiei creştine.
”Este un mod formidabil şi diferit de a vorbi despre Betleem, pentru a determina oamenii să se gândească mai mult la modul în care trăim noi aici”, a declarat Salsaa, care nu a fost în măsură să spună dacă opera va rămâne în localul său.
Banksy ”încearcă să facă auzită vocea palestinienilor în lume prin artă şi creează un nou model de rezistenţă prin această artă”, îşi exprimă satisfacţia Salsaa.
Artistul a început să devină cunoscut în 2003, în Anglia, prin graffiti subversive – gărzi regale urinând pe un zid, poliţişti care se sărută pasional.
El a fost la Betleem în 2007 şi a lăsat în urma sa un număr de graffiti pe bariera de securitate – inclusiv o fată care-l percheziţionează pe un militar israelian, cu mâinile ridicate şi puşca aşezată lângă el.
În 2005, el a realizat nouă şabloane – inclusiv o scară rezemată pe zid sau o fetiţă luată pe sus de baloane – prin care a vrut să scoată în evidenţă impactul zidului asupra vieţii palestinienilor. Bariera de securitate a devenit un loc de protest şi totodată un teren de exprimare politico-artistică. Frescele care o acoperă pe alocuri reprezintă o atracţie turstică.