„Poziţia copilului„, filmul care a câştigat Ursul de Aur la Berlin, a fost lansat în acest weekend în cinematografele din Marea Britanie. Deşi „Poziţia copilului” s-a afirmat la Festivalul de la Berlin, Alison Frank, autoarea articolului, notează că a descoperit o serie de filme româneşti la recentul festival de la Varşovia. „Este acesta începutul unei noi ere pentru filmul românesc?”, se întreabă autoarea.
Conform acesteia, „Noul Val al filmului românesc” a început cu câţiva ani în urmă cu pelicule ca „Moartea domnului Lăzărescu”, de Cristi Puiu, şi „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, de Cristian Mungiu, care au triumfat la festivalurile internaţionale de film, deschizând uşi pentru viitoare producţii precum „California Dreamin'”, în regia lui Cristian Nemescu, şi „Amintiri din Epoca de Aur”, regizat de Cristian Mungiu.
La recentul Festival de Film de la Varşovia, România a fost la egalitate cu Polonia în ceea ce priveşte numărul de filme din competiţie, patru producţii, fiind situată chiar în spatele Republicii Cehe.
În timp ce nicio peliculă din cele cinci ale Cehiei nu a fost premiată, România şi-a asigurat un premiu şi o „declaraţie de apreciere”. „Dominaţia României la Festivalul Internaţional de Film de la Varşovia a fost mai mult decât o chestiune care ţine de cantitate. Producţii de debut precum „Love Building” şi „Micul Spartan” şi-au demostrat originalitatea, în condiţiile în care alţi regizori debutanţi au oferit pale imitaţii ale unor maeştri ai cinematografiei”, mai scrie BBC.
Comedia românească „Love Building” a fost ovaţionată la Festivalul de Film de la Varşovia, primind şi un premiu special din partea juriului.
„Cel mai de succes film al României la Varşovia a fost «Câinele japonez», regizat de Tudor Cristian Jurgiu. Pelicula a câştigat premiul cel mare în cadrul competiţiei «1-2» dedicată cineaştilor care se află la primul sau al doilea lungmetraj”, se mai spune în materialul BBC. Potrivit sursei citate, chiar dacă pelicula prezintă un câine-jucărie kitch, filmul are şi tensiune dramatică şi oferă un portret frumos şi sensibil al mediului rural românesc, al legăturilor dintre generaţii şi culturi, îndreptându-şi atenţia către problema inundaţiilor devastatoare.
„Noul Val românesc era marcat de un realism social şi de o abordare clară atât în privinţa trecutului comunist, cât şi a viitorului neo-liberal. Potrivit acestei definiţii, «Câinele japonez» se încadrează cel mai bine în linia Noului Val, în timp ce «Love Building» se încadrează parţial în acest curent, fiind o satiră a noilor aspiraţii ale clasei mijlocii”, potrivit BBC.
„Publicul internaţional a ajuns să cunoască cinematografia română prin realismul «întunecat», dar următorii ani ar putea fi marcaţi de producţii mai populare, acest lucru neînsemnând că peliculele vor fi mai puţin proaspete şi inovatoare”, mai scrie BBC.
Cinefilii din Marea Britanie vor avea ocazia să vizioneze filme ale unor regizori români la Festivalul de Film Românesc de la Londra, ediţia a X-a, care se va desfăşura între 28 noiembrie şi 2 decembrie. „Feresterele au fost deschise larg! Întoarcem pagina!” este sloganul festivalului.