Perioada de previzionare a Bienalei de la Veneţia 2013 este 29 – 31 mai. Tema aleasă de Massimiliano Gioni, directorul celei de-a 55-a ediţii a Expoziţiei Internaţionale de Artă – La Biennale di Venezia, este „Il Palazzo Enciclopedico/ The Encyclopedic Palace”, scrie Mediafax.
România participă cu proiectul „O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia”, o acţiune continuă care se va desfăşura live pe toată durata evenimentului. Proiectul oferă o perspectivă proaspătă şi dinamică cu care abordează istoria Bienalei de la Veneţia, de la înfiinţarea sa, în 1895, şi până în prezent, animând prin performeri o selecţie de imagini şi de opere reprezentative, simptomatice pentru cursul artei moderne din ultimul secol. Retrospectiva este un monument efemer al bienalei, o critică a conservatorismului îndelungat al acesteia, dar şi o celebrare a deschiderii ei către experiment. În acelaşi timp, aducând monumentalul în imaterial şi transformând obiectul în acţiune, proiectul transformă istoria bienalei, o actualizează. O retrospectivă este o întreprindere grandioasă, dar, în acest caz, reproducând aproximativ o sută de lucrări zilnic, doar prin intermediul câtorva corpuri umane, proiectul schimbă scara unei retrospective şi percepţia bienalei înseşi, transmite Institutul Cultural Român (ICR) într-un comunicat.
De asemenea, România participă la eveniment cu proiectul „Centru de reflecţie pentru istorii suspendate. O încercare”, care reprezintă o explorare spaţială şi vizuală a unor istorii minore şi neatractive, suspendate în spatele unor evenimente majore. Expoziţia reuneşte cinci abordări ale unor artişti tineri din România, cărora li se alătură o artistă din Polonia, şi încearcă să răspundă unora dintre provocările conceptuale ale curatorului general al bienalei, Massimiliano Gioni, care propune pentru această ediţie a evenimentului un exerciţiu de decontextualizare a istoriei artei şi a principiilor de prezentare a lucrărilor de artă. Palatul enciclopedic ca formă totalitară şi utopică de organizare a informaţiei presupune accesul continuu la cunoaştere, subiect al descentralizării percepţiei şi al contradicţiilor generate de un sistem social şi politic mobil.
Adi Matei discută suspensia unei mişcări posibile în timp şi spaţiu, Apparatus 22 evaluează lumea iluzorie a emoţiilor şi experienţelor false, iar Karolina Bregula comentează asupra necesităţii de a da foc artei vechi pentru a face loc artei noi. În timp ce Olivia Mihălţianu construieşte un spaţiu în spaţiu, o cameră de aur destinată gândirii, instalaţia sanitară a lui Sebastian Moldovan devine un element pseudo-arhitectural şi un semn al locuirii. Analizând realităţi regionale ignorate, filmul Irinei Botea şi al lui Nicu Ilfoveanu cercetează felul în care imaginaţia operează în interiorul caselor memorial, potrivit ICR.
Cele două proiecte româneşti au fost selectate dintr-un număr de 18, care au fost analizate de o comisie din care au făcut parte, prin Ordin de ministru, Bogdan Ghiu, Matei Bejenaru, Magda Cârneci, Roberto Pinto (Italia), Rene Reitmeijer (Olanda), Monica Morariu, comisar, şi Alexandru Damian, vicecomisar.
Selecţia a avut loc pe 22 şi 23 ianuarie, la sediul Muzeului Naţional de Artă Contemporană din Capitală, iar în urma centralizării punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei, au fost desemnate câştigătoare proiectele „An immaterial retrospective of the Venice Biennale”, care îi autori pe Maria Alexandra Pirici şi Manuel Pelmuş, şi „Reflection Centre for Suspended Histories. An Attempt”, al autorilor Anca Mihuleţ, Apparatus 22: Dragoş Olea, Maria Farcaş, Erika Olea, Irina Botea, Nicu Ilfoveanu, Karolina Bregula, Adi Matei, Olivia Mihălţianu şi Sebastian Moldovan.
Proiectul „O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia” va fi prezentat în spaţiul expoziţional din Pavilionul României din Giardini della Biennale, în timp ce „Centru de reflecţie pentru istorii suspendate. O încercare” va fi expus în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică (IRCCU) de la Veneţia.
Iniţiată în 1895, Bienala de la Veneţia este un eveniment multidisciplinar care a devenit prestigios la nivel mondial. De la înfiinţare, Bienala de la Veneţia a devenit unul dintre principalii promotori ai noilor tendinţelor artistice, prin organizarea de evenimente internaţionale de artă contemporană, după model multidisciplinar. Astfel, bienala înseamnă evenimente dedicate artei, filmului, arhitecturii, muzicii, teatrului şi dansului.