Teatrul Nottara a organizat o nouă ediţie a „Grupului de Dialog Teatral”, care a avut loc miercuri, 24 februarie, la Institutul Maghiar Balassi din Bucureşti. „Grupul de Dialog Teatral” este o iniţiativă a Teatrului Nottara, lansată în anul 2007, care doreşte să aducă în discuţie probleme şi subiecte de actualitate din lumea teatrală.
În prima parte a întâlnirii au fost prezentate rezultatele celui mai nou studiu asupra publicului bucureştean de teatru, realizat de IMAS Marketing şi Sondaje, la cererea Teatrului Nottara.
Moderatorul evenimentului a fost Marinela Ţepuş, manager al Teatrului Nottara, iar invitaţi au fost Alin Teodorescu, sociolog, director IMAS, care a prezentat rezultatul studiului, împreună cu membri ai echipei sale de proiect. Pe de altă parte, la conferinţa de presă au fost prezenţi, printre alţii, Mihaela Păun – director ARCUB, Carmen Croitoru – directorul Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală – INCFC, echipa de proiect (sociologi) a INCFC, producători independenţi de producţii teatrale şi profesorul universitar Vintilă Mihăilescu, antropolog.
„Studiul a fost realizat prin intermediul unor chestionare după modelul „self-satisfactory questionnaire”, pentru a dezvălui în mod autentic spectrul preferinţelor consumatorilor de teatru, am luat în consideraţie toate aspectele, publicul de teatru, instituţiile, repertoriul etc. 36% dintre bucureşteni merg la teatru, ceea ce ne pune în linie cu Londra, Viena sau Paris”, a declarat Alin Teodorescu, sociolog, director IMAS.
Obiectivele studiului au fost estimarea dimensiunii publicului de teatru în Bucureşti, segmentarea spectatorilor în funcţie de frecventarea teatrelor, spectatori frecvenţi fiind într-un procent de 19%, spectatorii ocazionali, în proporţie de 40%, iar spectatori rari în proporţie de 39%. În consecinţă, ponderea celor care merg la teatru în Bucureşti este relativ modestă (ceva mai mult de o treime din populaţie).
Spectatorul este majoritar feminin, vârsta medie este de 46 de ani, deoarece predomină persoanele cu vârste între 30-59 de ani. Spectatorii bucureşteni fac parte din categorii cu venituri superioare şi sunt în general persoane cu studii superioare. Peste 50% dintre spectatorilor cumpără bilete de teatru online, ceea ce demonstrează importanţa acestui instrument de marketing (cu care nu toate teatrele bucureştene s-au dotat).
Spectacolele de teatru sunt activităţi de weekend, 48% din publicul bucureştean frecventandu-le la sfârşit de săptămână. Conform cercetării, există la nivel naţional, incluzând atât teatrele de stat, cât şi teatrele independente, aproximativ 10.000 de evenimente culturale teatrale din spectrul teatrului dramatic, în timp ce numărul de reprezentaţii de teatru de păpuşi şi marionete este de aproximativ 4.500. Numărul de spectatori a crescut proporţional cu numărul de spectacole, după măsurătorile efectuate între 1990 – 2013 de IMAS. Pe de altă parte, aproximativ 40% din evenimentele culturale teatrale se desfăşoară în Bucureşti.
Piesele de comedie sunt preferate de 70% din public, iar criteriul principal după care spectatorii obişnuiesc să aleagă spectacolele este numele actorilor care joacă în spectacol.
În funcţie de notorietatea instituţiilor, pe primele trei locuri în preferinţele bucureştenilor se situează Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”, Teatrul Nottara şi Teatrul Mic. Totuşi, în funcţie de acelaşi criteriu, în ultimul an, bucureştenii au frecventat, în ordine descrescătoare, în primul rând Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, Teatrul Bulandra şi Teatrul Nottara. Primele trei teatre preferate de bucureşteni sunt Teatrul Naţional (69%), Teatrul Nottara (29,3%) şi Teatrul Bulandra (27,2%).
Citeşte şi Românii alocă doar 90 de minute pe lună pentru spectacole de teatru, cinema şi galerii de artă