Ortodoxe: Coborârea în iad a Mântuitorului
Greco-catolice: Sfânta și Marea Sâmbătă (Isus în mormânt). Sf. pf. Ieremia; [Sf. Iosif Muncitorul]
Romano-catolice: Ss. Iosif Muncitorul *; Ieremia, profet
Coborârea la iad a Mântuitorului are ca temei scripturistic mărturia Sfântului Apostol Petru, care spune că Hristos, „omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul, cu care S-a coborât și a propovăduit și duhurilor ținute în închisoare” (I Petru 3, 18-19). El afirmă deci că, în răstimpul dintre moarte și înviere, când trupul Său zăcea în mormânt, Hristos a coborât cu sufletul Lui îndumnezeit printre cei adormiți, ținuți până atunci sub stăpânirea celui rău, și le-a propovăduit cuvântul Evangheliei, potrivit crestinortodox.ro.
Cât despre locul în care a coborât Domnul, în Noul Testament nu este folosit un termen anume menit să indice spațiul spiritual unde a intrat Iisus, deși din prima epistolă a Sfântului Petru rezultă că era un loc de suferință, unde duhurile erau ținute în închisoare. Prima atestare textuală a coborârii la iad unde se folosește cuvântul „iad” apare în Simbolul apostolic, cel mai vechi simbol creștin.
Când se spune că Iisus a coborât la iad, nu trebuie să se creadă că este vorba de gheena, adică de locul de osândă a celor păcătoși, ci pur și simplu de împărăția morților, unde zăceau drepții și păcătoșii.
Citeste si SÂMBĂTA MARE 2021. Cel mai mare păcat pe care îl fac creştinii în această zi sfântă
Hristos coboară până la temelia zidirii, dar nu ca osândit, ci în chip de Dumnezeu, care vine să aducă lumina în zonele cele mai întunecate ale creației. Dacă coborârea la iad este o fapta prin care străbate puterea dumnezeiască a lui Hristos, totuși, ea este și o dovadă de smerenie și de dragoste.
Coborârea la iad a presupus umilirea liber acceptată, și pentru că Fiul a primit să pătrundă în acea lume a suferinței, zămislită de tragica noastră libertate, unde domnea spaima și întunericul. Cel plin de har coboară într-o zona spirituală supusă influențelor malefice, de unde Dumnezeu era absent. Se poate spune deci că Hristos a parcurs, spre a ne mântui, toate etapele existenței umane, aflate sub osânda din pricina păcatului.
Ceea ce constituie un dat extrem de semnificativ, în mărturia Sfantului Petru, este afirmația făcută de apostol că Iisus a propovăduit duhurilor ținute în închisoare. Hristos a făcut ca dragostea sa pătrundă mai tare decât ura și deznădejdea în locașul morții, dar pentru aceasta a trebuit să încerce a restabili comuniunea dintre El și sufletele celor ținuți în robie.
Când tâlharul îi cere lui Iisus să-l pomenească în împărăția Sa, Domnul îi răspunde: „Mâine vei fi cu Mine în Rai„. Raiul desemnează de fapt starea de fericire de care se vor învrednici aleșii. Învingând iadul, Hristos a întemeiat ordinea eternității fericite, adică raiul, care va fi accesibil drepților îndată după moarte, în timp ce alții nu se vor bucura de el decât după Judecată din urmă.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ia aminte la rugăciunile pe care Ți le aducem din buzele noastre necurate și, curățindu-ne de toată întinăciunea, acoperă-ne cu harul milostivirii Tale! Nu avem cuvinte, Doamne și Stăpânul vieții noastre, să-Ți mulțumim după cuviință pentru marele dar pe care ni l-ai făcut și ni-l faci în fiecare an prin pogorârea Sfintei Lumini la Mormântul Tău; nu suntem vrednici de o minune atât de mare, dar deși nu suntem vrednici a grăi de acest mare dar pe care l-ai făcut Bisericii Tale, nici nu putem opri să mulțumim după puterile noastre că ne-ai arătat acest semn, că să pricepem că ești cu adevărat viu în Biserică Ta cea dreptmăritoare pe care porțile iadului nu o pot birui.
Tu, Cel ce ai zis: „Eu sunt cu voi până la sfârșitul veacurilor”, ne-ai arătat această în multe feluri și în chip ales la marele Praznic al învierii. Slavă Ție, Doamne, că acoperi Biserică Ta! Slavă Ție, Doamne, că ai binecuvântat pământul cu Mormântul Tău! Ne aducem aminte de câte minuni ai făcut la acest dătător-de-viață Mormânt. Cum vom uită Stâlpul Ortodoxiei? Cum vom uită că atunci când ereticii au dat bani sarazinilor, pentru a nu-i lasă pe credincioși să între în Biserică Sfântului Mormânt, Lumina Sfântă a țâșnit afară, spărgând un stâlp de piatră? Cum vom uită bucuria Patriarhului Sofronie și a celorlalți credincioși văzând dovedită credința lor curată că Tu, Doamne Iisuse Hristoase, ești cu adevărat capul și ocrotitorul Bisericii?
Nu vom putea uita, Doamne, pentru că prea mare este dragostea pe care dragostea pe care ne-ai arătat-o siluand aminte la cuvintele Tale: „Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut”, cu inimile noastre mărturisim că la Praznicul Învierii trimiți Sfântă Lumina că binecuvântare pentru cei credincioși. Pentru această Te rugăm, Doamne Iisuse Hristose, trimite harul Tău peste noi și fă din inimă noastră lăcaș al Luminii Tale celei neapropiate, că pe Ține să Te slăvim, iubitorule de oameni, împreună cu Părintele Tău cel fără de început și cu presfantul și De-Viață-Făcătorul Tău Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Citeste si Vremea de Paşte 2021. Temperaturi de vară şi ploi torenţiale în weekend