Ortodoxe: Sfântul şi Dreptul Simeon
Greco-catolice: Dreptul Simeon și profetesa Ana
Romano-catolice: Ss. Blaziu, ep. m. *; Oscar, ep. *; Simeon Bătrânul
Vechiul Testament a fost tradus din limba ebraică în limba greacă de 70 de înțelepți, printre care şi Sfântul și Dreptul Simeon, scrie crestinortodox.ro. În momentul în care a ajuns la textul din Isaia 7,14: „Iată fecioara va lua în pântece și va naște fiu“, Sfântul a înlocuit cuvântul „fecioara” cu „femeie”, explicaţia acestei înlocuiri de termeni fiind aceea că o fecioară nu poate naște.
Pentru necredința sa, Dumnezeu l-a pedepsit să nu moară până nu-L va vedea pe Mesia născut din Fecioară. La 40 de zile de la Nașterea lui Hristos, Sfântul și Dreptul Simeon, îndemnat de Duhul Sfânt, Îl ia în braţe pe mântuitor atunci când acesta este adus la Templu și Îl roagă pe Dumnezeu să-l ierte pentru necredinţa sa.
Dreptul și Sfântul Simeon a vestit și răstignirea lui Hristos, în momentul în care îi spune Fecioarei Maria că prin sufletul ei va trece sabie.
Atotputernice Doamne, miluiește și mântuiește,
Ține această mică flăcăruie de viață.
Asemenea luminii unei candele
Este viața acestui copil,
Iar vânturile lumii cumplite sunt,
Chiar și pentru strălucitoarele stele.
Un foc mic se păstrează sub cenușă,
Iar sub mâna Ta, sufletul omului.
O, Doamne, mântuiește-ne, miluiește-ne și ne ușurează
Trecerea prin această viață.
Așa s-a rugat și Prorocul David, deși el era torță strălucitoare.
Păzește sufletul și cugetul copiilor
De toată întinarea cea rea a păcatului.
Sufletul lor ușor ar pieri
Dacă Tu, Doamne, nu l-ai apăra ca un Puternic.
O, Stăpâne, miluiește-ne și ne mântuiește pe noi și acum,
Ține această mică flăcăruie în viață!
Pentru rugăciunile Sfântului Tău, Dreptul Simeon,
Cel care în brațele sale pe Pruncul Iisus l-a primit.
Sfânta Prorociţă Ana se afla şi ea în Templu atunci când a fost adus Mântuitorul. În icoana Întâmpinarii Domnului apare și Sfânta Ana prorociţa ţinând în mâna un filacter deschis, pe care stă scris: „Pruncul Acesta a făcut cerul și pământul”.
Ana L-a slujit pe Dumnezeu în Templu încă din tinereţe ţinând post şi rugându-se. Ea reprezintă poporul dreptcredincios care petrece noaptea și ziua în post și rugăciune, semn că întâlnirea cu Dumnezeu se pregătește prin post și prin rugăciune.