Procurorii de la Parchetul General au finalizat ancheta în dosarul Colectiv, urmând ca în scurt timp cei trei patroni ai clubului să fie trimiși în judecată. În draftul de rechizitoriu se află și o declarație dată de Ștefan Andras Suto, cel care s-a ocupat de lucrările de renovare în clubul Colectiv.
Acesta le-a spus procurorilor că, în perioada iunie — iulie 2013, a fost contactat telefonic de unul dintre patronii de la Colectiv, George Alin Anastasescu, care i-a spus că dorește să facă un tratament acustic la o locație situată în București, strada Tăbăcarilor nr. 7, în incinta Pionerul SA.
Ștefan Andras Suto a mers apoi la clubul Colectiv, unde s-a întâlnit cu Alin Anastasescu și Costin Mincu.
„Le-am arătat pe calculator materialele pe care pot să le furnizez pentru tratamentul acustic al sălii respective, aceștia dorind să reducă ecoul din sală. Variantele prezentate de mine cuprindeau materiale atât din România cât și importate din Spania și Germania, iar prețul lor varia de la 15 euro/mp până la 200 euro/mp în funcție de calitate, rezistența materialelor la foc, compoziția materialelor. Acestea reprezentau atât panouri acustice pe bază de bambus, pe bază de lemn sau pe bază de burete fonoabsorbant sau burete neignifugat, aceasta din urmă fiind cea mai ieftină variantă la un preț de aproximativ 9,9 lei/mp fără TVA. Menționez faptul că aceștia aveau de acoperit cu burete o suprafață de 300 mp de tavan, 100 mp pentru pereți și aproximativ 300 mp de șipcă lemn pentru tavan. Recomandarea mea pentru construcția acestor panouri acustice din lemn a fost tratarea lor cu vopsea sau substanțe ignifuge, însă aceștia au ales varianta aplicării doar a lavabilului din rațiuni de reducere a costurilor. Recomandarea mea pentru acoperirea tavanului și a pereților a fost aplicarea de panouri acustice pe bază de bambus sau lemn ignifugat, însă aceștia au ales în final varianta cea mai ieftină neignifugată. Prin alte lucrări care aceștia doreau să fie efectuate menționez placarea cu rigips, aplicat glet, aplicat lavabilă, vopsit bar, vopsit pereți și alte mici lucrări”, susține Ștefan Andras Suto.
El a mai relatat că, după acea întâlnire de la club, Anastasescu și Mincu s-au gândit la variantele pe care le-a prezentat și l-au contactat telefonic ulterior, întrebându-l dacă există o variantă și mai ieftină decât buretele cofrat normal (spumă poliuretanică N2138), care costa aproximativ 32 lei/mp.
„Eu le-am răspuns că există ca variantă mai ieftină plăci din poliuretan debitat drept neignifugate din același material din care se face buretele cofrat normal, care însă costă 9,9 lei/mp fără TVA. Aceștia au spus că doresc să realizeze lucrarea cu cea mai ieftină variantă de material acustic, motiv pentru care au ales această din urmă variantă, respectiv plăci din poliuretan debitat drept neignifugate. Nu îmi amintesc dacă am încheiat un contract cu Anastasescu George Alin în calitate de reprezentant al clubului SC Music Hall SRL, însă dacă am încheiat un astfel de contract acesta trebuie să se regăsească în contabilitatea SC Music Hall SRL. Menționez faptul că nu am găsit în evidențele mele acest contract, însă este posibil să îl fi avut pe un laptop, care însă mi s-a defectat”, mai spune Ștefan Andras Suto.
Suto afirmă că lucrările efective la club au început în luna iulie 2013, prin aplicarea unui tratament acustic solicitat de Anastasescu cu plăci din poliuretan debitat drept neignifugat.
„Am achiziționat materialele necesare doar din plan intern de la diferiți furnizori și am început lucrările utilizând ocazional diferiți zilieri pe care îi înregistram în Registrul Zilieri și îi declaram la ITM București. Zilierii utilizați Filip Mihai, Filip Sergiu, Ștefănescu Răzvan, Radu Marian și Mihai Eugen, aceștia fiind vecini și prieteni de-ai mei pe care îi plăteam cu 84 lei/zi. Lucrările la această locație au durat aproximativ 60 zile, perioadă în care am acoperit aproximativ 300 mp tavan cu poliuretan debitat drept neignifugat, 300 mp șipcă lemn vopsită cu lavabil gri, 100 mp perete cu poliuretan debitat drept neignifugat (doar o porțiune din perete de aproximativ 2 metri înălțime măsurat de la tavan în jos) vopsit cu lavabil, amenajare bar și restul lucrărilor de amenajare interior stabilite. Menționez faptul că peretele pe care am aplicat poliuretan debitat drept neignifugat era peretele dinspre strada Verzișori, de la intrarea în club, peretele din față situat în partea stângă a scenei. Poliuretanul debitat drept neignifugat a fost aplicat cu adeziv direct pe perete. Menționez faptul că am aplicat poliuretanul debitat drept neignifugat direct pe tavan cu adeziv, iar șipca de lemn a fost montată pe tije filetate la o distanță de aproximativ 60 cm de tavan. (…) Valoarea totală a lucrărilor pe care le-am efectuat pentru SC Music Hall SRL aferente amenajărilor efectuate la locația din București, strada Tăbăcarilor nr.7, sector 4, se ridică la suma de 64.215 lei cu TVA, achitată integral de client. Am terminat lucrările în 13.09.2013 și de la această dată nu am mai prestat servicii pentru SC Music Hall SRL sau la locația din București, strada Tăbăcarilor nr.7, sector 4”, mai spune Ștefan Andras Suto.
Constructorul a mai declarat că, la un an de zile de la terminarea lucrărilor, s-a întâlnit cu Anastasescu în clubul Colectiv și a observat faptul că pe stâlpii din fața scenei s-au montat panouri acustice piramidal din același burete neignifugat ca acela aplicat de el pe tavan.
„L-am întrebat pe Anastasescu George Alin de ce a aplicat pe stâlpii din fața scenei panouri acustice piramidal din același burete neignifugat și acesta mi-a răspuns că le-a aplicat pentru că mai avea probleme de acustică în sală, iar acestea au fost achiziționate de ei de la concurență și le-au aplicat în regie proprie (…). Menționez faptul că acest burete neignifugat era montat pe cei doi stâlpi din fața scenei începând de la o înălțime de 2 — 2,5 metri față de sol până sus la tavan, adică fiind aplicat pe o suprafață de aproximativ 4 metri înălțime. Ulterior, în cursul lunii septembrie 2015, m-am reîntâlnit cu Anastasescu George Alin la locația din București, strada Tăbăcarilor nr. 7, sector 4, și am observat că acesta a dat jos șipcile de lemn de pe tavan și l-am întrebat de ce a dat jos tavanul din lemn pe care eu i l-am montat. Acesta mi-a răspuns că a dat jos tavanul pentru a spăla buretele neignifugat aplicat de mine. Nu știu cu ce a spălat respectivul burete, însă menționez faptul că acesta era ‘parfumat’, iar din spusele lui Anastasescu George Alin am înțeles faptul că buretele ‘a fost dat cu odorizant’. Respectivul miros era de genul unui parfum de cameră și nu-mi amintesc exact în acest moment mirosul respectiv”, a continuat Ștefan Andras Suto.
El le-a explicat procurorilor că materialul fonoabsorbant aplicat pe stâlpii din apropierea scenei din club se numește burete „Studio Piramidal”, iar după culoare apreciază că furnizorul acestuia poate fi SC Euroform SRL. Dimensiunile acestui burete standard sunt de 960/960 mm, cu o grosime de 65 mm și aplicarea se face cu un adeziv recomandat de Eurofom.
” (…) La 14 — 15 luni după ce efectuasem lucrarea, am trecut pe la clubul în cauză și am vorbit cu Anastasescu, ocazie cu care am văzut că stâlpii din fața scenei aveau două fețe acoperite cu un alt burete. Anastasescu mi-a spus că s-a orientat la concurența de pe piață întrucât nu am răspuns la telefon. Buretele pe care l-am aplicat pe tavan și pe peretele dinspre strada Verzișori este cumpărat de la SC Superbal, producătorul fiind Eurofom Sibiu. Dimensiune foaie 2000x1000x30 mm, are față lisă și are codul de produs N 2138. Apreciez că buretele de pe stâlpi era același tip de burete, cu același cod N2138. În fișa tehnică a produsului nu se regăsesc detalii privind ignifugarea, dar în catalogul audio-tech există trecut la rezistența la foc ceva de genul: MV.ESV 302, care nu știu ce înseamnă. Menționez că în 2015, în luna septembrie, după începerea cursurilor școlilor, intrând în clubul Colectiv am constatat că tavanul de lemn a fost demontat scândură cu scândură. Văzând asta, l-am întrebat pe Alin Anastasescu care este motivul înlăturării tavanului fals și mi-a răspuns că se spală buretele de la tavan. Din exprimarea lui Anastasescu am dedus că se spălase deja buretele și am observat că angajați ai clubului sau alte persoane, nu pot preciza, se ocupau deja de repoziționarea șipcilor de lemn, începând cu sectorul din apropierea scenei. L-am întrebat de ce era nevoie de igienizarea aceasta și Alin mi-a spus că era nevoie din pricina fumului, bănuiesc că de la fumat. Cu acest prilej nu am simțit vreun miros specific”, a precizat Ștefan Andras Suto.