„Aștept ca în următoarele trei săptămâni să vedem această ordonanță. Am dezbătut-o extrem de amplu, am corectat-o, reconsultat-o și cu alte ministere și cu cei din domeniu și cu grupuri informale și cu grupuri formale. Nu este un act normativ care a fost simplu de consultat. Am consultat-o cu uniunile, cu artiștii. A întâmpinat enorm de multe momente de dezbatere, unele dintre ele foarte tensionate”, a declarat joi ministrul Culturii, conform Agerpres.
Potrivit Corinei Șuteu, noutățile pe care le aduce actul normativ vizează prevederi legate de Fondul cinematografic, de încurajarea artiștilor tineri, ca și modificări ce au în vedere Arhiva Cinematografică și exploatarea prin intermediul sălilor, a clarificării statutului acestora și a obligativității ca ele să distribuie film ca destinație culturală.
Transformarea creditului de producție în subvenție este o măsură imperativ necesară pentru susținerea pe termen lung a cinematografiei naționale, consideră ministrul, susținând că finanțarea, timp de 10 ani, prin credit rambursabil a filmelor românești s-a dovedit un model complicat, generator de blocaje (specifice ajutoarelor de stat) și care nu își îndeplinește, în realitate, scopul, acela al returnării creditului.
„Efectele colaterale, neintenționate de către autorii legii, legate de datorarea ulterioară de alte taxe, riscă să blocheze activitatea celor mai importante case de producție și chiar să ducă la dispariția lor, astfel încât această schimbare va produce, în fine, reglarea unei îngrijorări sistemice pe care o au la ora aceasta producătorii, care prin noțiunea de credit trebuie să ramburseze, de la un moment dat încolo, statului ajutorul care le-a fost acordat pentru realizarea unui film. Acest ajutor însă este marcat de un TVA, care, în cazul acelor producători ce au fost extrem de activi și deja au multe filme, se ridică la sume extrem de importante”, a explicat Șuteu.
O altă modificare considerată de ministrul Culturii foarte importantă este aceea că „ajutorul ce provine din Fondul cinematografic este acordat nu doar la limita de 50%, ci la o limită care poate să varieze între 80% până la sută la sută pentru un film, ceea ce deschide posibilitatea unor subvenții care sunt, într-un fel, protecționiste, dar dau posibilitatea de a produce filme și de a avea acoperite cheltuielile din fondul cinematografic”.
De asemenea, prin modificările propuse, noul act normativ simplifică procedura de predare către unitățile administrativ-teritoriale a sălilor de cinema, prelungind termenul de reabilitare a acestora. „Facem astfel încât unitățile teritoriale să programeze în aceste săli film cât mai des, cu o anumită obligativitate”, a spus Corina Șuteu.
În opinia acesteia, odată cu adoptarea ordonanței, prin trecerea Arhivei Naționale de Filme din subordinea Centrului Național al Cinematografiei în cea a Ministerului Culturii, aceasta se va transforma dintr-un „depozit de filme” într-o „resursă fantastică pentru programare de filme, pentru realizarea unor circuite educative și pentru capacitatea acesteia de a restaura și a reconstrui în mod dinamic ceea ce deține”.
„Ca ordonanță va fi imediat efectivă, dar cred că rezultatele se vor vedea cu adevărat peste câțiva ani și vor depinde, cred eu, în primul rând de felul în care această organizare, atât la nivelul Arhivei, cât și al reabilitării sălilor, va merge în diverse orașe, pentru că fiecare dintre autoritățile locale se va poziționa diferit față de dinamica pe care o asemenea ordonanță o va permite. Dar cred eu că, din punct de vedere al Fondului Cinematografic, al capacității de a-l folosi într-un mod mai coerent, eu cred că efectele vor fi văzute deja de la primele concursuri organizate după trecerea acestei ordonanțe”, a mai spus Corina Șuteu.
Ministerul Culturii a lansat în dezbatere publică în luna august un proiect de modificare a ordonanței 39/2005 privind cinematografia, având ca obiective, între altele, întărirea capacității administrative, sporirea veniturilor proprii ale Fondului cinematografic, predictibilitatea sistemului de finanțare.