Echipa care realizată de mozaicul Catedralei Mântuirii Neamului este condusă de pictorul Daniel Codrescu. El spune că ampla lucrare este un simbol al identităţii şi unităţii românilor.
Mozaicul Catedralei Naționale este cel mai amplu și complex ansamblu de acest fel realizat în România. La el lucrează 50 de oameni, care folosesc aproximativ 16 kg de mozaic pe metru pătrat.
„Icoanele nu sunt componente pur ornamentale, ci părți conlucrătoare și mijlocitoare aflate în slujba liturgică, care participă în mod negrăit la lucrarea adâncirii în credință, a înălțării ființei și a unirii în duh de jertfă cu Hristos, și prin El, cu Tatăl în Sfântul Duh.
Întâlnirea ochi în ochi cu Dumnezeu necesită înfățișarea stării de desăvârșire a chipului dumnezeiesc relevat creștinului aflat în căutarea desăvârșirii”, a declarat pictorul Daniel Codrescu, conform Basilica.ro.
Daniel Codrescu a explicat că cele mai dificile lucrări realizate la cupola altarului au fost finalizate, însă munca la altar va continua până înainte de Paște. Pictorii mai au de definitivat motivele decorative de sub bolta Maicii Domnului și mai au de făcut pictura de pe spatele catapetesmei.
Maica Domnului Platytera, în absida altarului, are 16 metri înălțime. Aceasta este cea mai mare reprezentare a Maicii Domnului în mozaic din România şi una dintre cele mai mari din lumea ortodoxă.
Potrivit sursei citate, mozaicul finalizat în altar și pe iconostas reprezintă 20% din suprafața picturii Catedralei Mântuirii Neamului: 3.000 de metri pătrați din totalul de aproximativ 15.000.
Catapeteasma Catedralei Naționale este cea mai mare din lume: 23,8 pe 17,1 metri. Peste 4 milioane de tesere de mozaic, cântărind aproximativ 8 tone, au fost folosite până acum pentru partea din față, vizibilă dinspre naos, la care echipa a lucrat în 2018 nu mai puțin de 10 luni.
„Tehnica mozaicului este cea mai expresivă formă care se putea folosi în înveșmântarea interioară a Catedralei Naționale.
Datorită strălucirilor și a materialității sale specifice, mozaicul deține o calitate aparte care permite imaginii imprimarea unui caracter extrem de dinamic, modificând percepția senzorială a privitorului în funcție de momentul zilei sau de modul în care circulă lumina”, a afirmat Daniel Codrescu.
Materialele folosite trebuie să fie de cea mai bună calitate. Materia primă este adusă din Italia, unde sunt cei mai buni furnizori din lume.
Teserele de mozaic sunt marca Orsoni Venezia 1888, au cea mai bogată cromatică și permit cele mai rafinate jocuri de lumină în funcție de momentul zilei și de situarea privitorului. La decorațiunile interioare se folosește piatră și marmură de Carrara, tot din Italia.
„Am încercat să alegem cei mai buni furnizori care oferă și garanție: aceasta implică și stabilitatea cromatică a materialelor. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a ținut mult ca materialele folosite să fie de cea mai bună calitate”, a menţionat pictorul Daniel Codrescu.
Citeşte şi: Oana Pellea pune punctul pe ”I”: ”Catedrala Neamului nu poate găzdui vaccinarea? Întreb. Atât!”