Cum trebuie să te comporţi în biserică. Cei mai mulți dintre noi știu că, atunci când merg la biserică, trebuie să aibă o ţinută decentă şi un comportament adecvat, smerit. Dincolo de asta, mai sunt însă și alte reguli pe care este bine să le respecți odată ajuns în biserică.
Îndrăgitul părinte Ilie Cleopa le-a împărtăşit credincioşilor 14 reguli de bună purtare în Casa Domnului. Dintre acestea, se remarcă aceea de a nu părăsi biserica înainte de terminarea slujbei, cel care face acest lucru fiind asemănat lui Iuda, care s-a ridicat de la Cina cea de Taină, de lângă Mântuitor şi de lângă ceilalţi Apostoli, ca să meargă să-L vândă fariseilor.
Aceste reguli sunt o formă de respect față de credința și tradițiile celorlalți credincioși, precum și față de spațiul sacru al unei biserici. Oamenii vin în biserică pentru a se ruga și a se conecta cu Dumnezeu. Respectând regulile și practicile stabilite în biserică, arăți respect față de Dumnezeu şi faţă de credința oamenilor în El.
Părintele Cleopa atrăgea atenţia asupra faptului că cel care nu respectă aceste 14 reguli atunci când intră în biserică nu face decât să se osândească.
„Fraților, trebuie să șțiți că un creștin care merge la biserică are 14 reguli canonice de bună cuviință, dacă vrea să-l folosească sfânta biserică. Dacă nu le împlinește, se duce la biserică spre osândă.
Dacă vreți să fiți fii cu adevărat ai Bisericii lui Hristos celei dreptmăritoare, care ne naște pe noi prin apă și prin Duh la Botez, de aproape 2000 de ani, în Biserica lui Hristos, care este stâlp și întărire a adevărului, să șțiți regulile de mergere la biserică, după cum urmează:
1. Prima condiție canonică pentru a merge la Sfânta Biserica este să te ierți cu toți. Dacă merge mama la biserică sau tata, să zică: „Iertați-mă, măi, băieți ! Iartă-mă, soție!”
2. A două condiție canonică. Când mergi la Biserică, să duci un mic dar din casa ta. Măcar o lumânărică, măcar un bănuț, o prescură, un pahar de vin, ce poți. Că prin acel mic dar pe care-l duci tu se binecuvântează toată averea ta, căci îl dai jertfă lui Dumnezeu.
3. A treia condiție canonică. La biserică este bine să mergi mai de dimineață, ca să poți apucă Evanghelia Învierii de dimineață și Slavoslovia. Și totodată dacă te duci mai devreme, te poți închina liniștit, nu-i lume multă, te duci la locul tău fără să deranjezi slujba.
4. A patra condiție canonică. Totdeauna bărbații în biserică trebuie să stea în partea dreaptă, iar femeile în partea stângă. Și în ordinea aceasta trebuie să stea în biserică: bărbații bătrâni în frunte, cei mai puțin cărunţi la spate, cei mai tineri în spatele lor, flăcăii și băieții tot așa. La fel și femeile. Iar între bărbați și femei, să lăsați o cărare în biserică, ca să meargă cine vine să se închine și să ducă darul la Sfântul Altar.
5. A cincea condiție canonică este să nu vorbiți în biserică, este mare păcat. Dacă este mare nevoie să vorbeșți, vorbește în șoaptă sau prin semne.
6. A șasea condiție canonică. Dacă mergi la biserică, să nu ieși până nu se termină slujba. Numai, Doamne ferește, dacă ești bolnav sau dacă pățești ceva. Dar altfel să nu ieși, că, dacă ieși înainte de terminarea Liturghiei, eșți asemenea cu Iuda, care a ieșit de la Cina de Taină, unde erau la masă Mântuitorul cu Apostolii și s-a dus și L-a vândut pe Hristos. Așa arată Sfântul Ioan Gură de Aur.
7. A șaptea condiție canonică pentru cei ce merg la biserică. Când vă închinați la sfintele icoane, să nu sărutați sfinții pe față, că-i păcat. Dacă sfântul este pictat în picioare, îi săruți picioarele, dacă este pictat pe jumătate, îl săruți la partea de jos.
8. A opta condiție canonică. Să șțiți că după ce dă preotul binecuvântare de Sfânta Liturghie, nimeni nu mai are voie să se închine la icoane în biserică sau să mai ducă daruri la altar, că este mare păcat.
Când auzi că zice preotul: „Binecuvântată este Împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”, este gata! De atunci fiecare stă la locul lui liniștit, nu se mai duce să se închine. Chiar de-ai venit cu un dar în biserică, cu lumânare și cu prescură, le dai la urmă.
Că din timpul acela preotul intră în Sfânta Liturghie și nu mai are timp să ia darul. Că dacă te duci și el se oprește de la Liturghie, îi rămân o mulțime de rugăciuni și are păcat. Deci darurile se dau la biserică până se dă binecuvântarea de Liturghie.
De atunci înainte nu mai este voie nici să te închini la icoane, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfânta Liturghie.
9. A nouă condiție canonică. Creștinii trebuie să stea în genunchi când se sfințesc preacuratele daruri, când se cântă: „Pe Ține Te lăudăm, pe Ține bine Te cuvântăm… !” Alții stau în genunchi și la Evanghelie. Nu-i o greșeală. La Axionul Maicii Domnului și la Tatăl Nostru, atunci se stă.
Cei ce au dezlegare și vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine trebuie să-și ceară iertare de la toți, de la cei mai bătrâni până la cei mai tineri. Dacă sunt bărbați, se duc la cei mai bătrâni oameni din frunte. Şi de la care au avut vreo supărare, Doamne ferește, să ceară iertare.
La fel și femeile să se ducă la cele mai bătrâne și să ia iertare, să le sărute mâna, iar acelea să le sărute pe frunte.
Această rânduiala se face înainte de a merge la Sfânta Împărtășanie. Și apoi iei o lumânărică aprinsă și la iconostas o dai în mâna paracliserului; nu mergi cu ea înaintea preotului, în fața Sfântului Potir. Pentru că în față Sfântului Potir când mergeți, nu aveți voie să fiți cu lumânarea aprinsă, nici să mai faceți Sfânta Cruce, că-i mare primejdie. Mulți, făcând cruce, s-a întâmplat că au lovit Sfântul Potir, pe preot, și au vărsat Sfintele.
Când mergi în față Sfântului Potir pui mâinile cruciș pe piept. Și atunci preotul ia cu lingurița Preasfintele și Preacuratele Taine și ți le da să le mănânci.
10. A zecea condiție canonică. După ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos, treci la ușa diaconească, ca acolo să-ți dea anafora și un păhăruț de vin. Apoi treceți la strană sau în pridvor, să vă citiți molitfele sau rugăciunea de mulțumire după Sfânta Împărtășanie.
Nimeni nu are voie să se împărtășească dacă nu și-a citit rugăciunile de împărtășire (molitfele). Apoi, cele de mulțumire.
Cel ce s-a împărtășit nu mai are voie să sărute mâna preotului. Până nu stai la masă, nu mai ai voie să săruți nici sfintele icoane, nimic, că ai primit pe Hristos atunci. După masă, poți să săruți mâna și sfintele icoane.
După împărtășanie, n-ai voie să scuipi trei zile și trei nopți. Așa-i după rânduiala canonică. Dar măcar până a două zi, măcar 24 de ore să țineți minte. Dar, trei zile arată cartea.
Cei căsătoriți, care vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăţia în familie, măcar trei zile, iar după ce s-au împărtășit să țină măcar două zile. Iar în posturi, trebuie să trăiască toate zilele în curăţie.
11. A unsprezecea condiție canonică. Cel ce a venit la biserică dintr-o familie, se cheamă apostolul familiei. El trebuie să ia sfânta anafora pentru toți cei de acasă.
Cei de acasă n-au voie, Doamne ferește, în Duminici și sărbători, să mănânce ceva, până nu vine cel de la sfânta biserică să le aducă sfânta anafora, să se împărtășească cu sfânta anafora în locul Preacuratelor Taine.
Duminică și în sărbători, în timpul Sfintei Liturghii, n-ai voie să faci mâncare, că este mare păcat. Fă mâncarea de sâmbătă seară și pune-o undeva la rece și o încălzești când veniți de la biserică. În caz de mare nevoie, după ce ieși de la Sfânta Liturghie, ai voie să faci mâncare. Dar în timpul Sfintei Liturghii, când preotul leagă cerul cu pământul și scoate părticele pentru milioane de suflete, tu să nu te apuci atunci să faci mâncare, că-i mare păcat!
12. A douăsprezecea condiție canonică. Cel ce a fost la sfânta biserică, când a zis preotul: ” Cu pace să ieșim! Întru numele Domnului” și a făcut otpustul, adică sfârșitul Liturghiei, face trei închinăciuni în mijlocul bisericii și merge acasă.
De la biserică să nu se oprească până la ușa lui. Nu cumva să-l ducă diavolul de la biserică la crâșmă sau la joc, că atunci e vai de el. A început cu Dumnezeu și termină cu diavolul. Că așa face vrăjmașul: „Dar oare să mă duc pe la cutare cumătru; dar, să mă duc până la cutare; dar, să merg oleacă la crâșmă?”.
Bucuria diavolului că te-a scos din raiul lui Dumnezeu și te duce în iad, căci crâșma este gură iadului. Dracul, când ai intrat în crâșmă, îți bate trei cuie. Primul cui, când ai pus piciorul pe pragul crâşmii; al doilea, când ai stat pe scaun la masă, în crâșmă; și al treilea, când ai luat primul pahar. Pe urmă eșți al lui; te ține el acolo, nu scapi degrabă. Ți-a bătut trei cuie.
13. A treisprezecea condiție canonică. Când mergi acasă, zi o rugăciune la sfintele icoane și când toți stau la masă, tu să le povesteșți ce ți-a rămas și ție în cap de la biserică. „Uite, a fost Apostolul cutare, Evanghelia cutare; preotul a ținut predică cutare!”, ca să audă și cei ce n-au putut merge la biserică, din motive binecuvântate.
14. A paisprezecea condiție canonică. După ce ai stat și tu la masă, să te odihnești două ore. Apoi trebuie să te duci în Duminici și sărbători să faci vizite și să cercetezi pe cei bolnavi și săraci.
Dacă știi un bătrân bolnav sau o femeie bolnavă sau un copil, sau cineva care zace de mulți ani, du-te și-l cercetează, că auzi ce spune Hristos în ziua Judecății: Bolnav am fost și nu m-ați cercetat (Matei 25, 36).
Dacă nu poți duce un dar cât de mic la cel bolnav, du-te și-i spune un cuvânt de mângâiere: „Răbdă, frate! Roagă-te lui Dumnezeu că te iubește! Dumnezeu, pe care-L iubește, îl ceartă. Și dacă ai să rabzi în lumea asta, n-ai să mai rabzi dincolo. Așa a răbdat Iov, așa a răbdat Lazăr!”