În ultima vreme, pelerinajele la mormântul lui Arsenie Boca şi mărturiile despre minunile sale s-au înmulţit atât de mult încât şi Biserica Ortodoxă le priveşte ca un fenomen straniu. Chiar dacă românii îl consideră sfânt pe Arsenie Boca, Biserica încă aşteaptă dovezi ale sfinţeniei sale.
Citeşte şi Scrisorile lui Ilie Cleopa către Arsenie Boca: Mărturii despre puterile şi minunile lui Boca
Canonizare doar prin comisie
Despre exigenţa unei canonizări „ca la carte” a „Sfântului Ardealului”, am stat de vorbă cu Ştefan Stanciu, preotul paroh al Bisericii „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil”, din Bucureşti. Acesta ne-a explicat: „Biserica nu a canonizat vreun sfânt decât pe evlavia creştinilor dovedită şi mărturisită, nu doar declarată. În cazul Arsenie Boca, Biserica aşteaptă ca evlavia creştinilor să se dovedească nu numai într-un an, doi, ci în timp. Cu siguranţă că, după o vreme, dacă se vor înmulţi minunile pe care Arsenie Boca le face dincolo de mormânt, Biserica, la un moment dat, prin Sfântul Sinod, va hotărî ce măsuri să ia. Asta dacă până atunci toate condiţiile vor fi îndeplinite. Faţă de lumea catolică, noi nu ne repezim ca peste noapte să canonizăm un om decât după ce avem dovada sfinţeniei vieţii lui şi sprijinul pe care dincolo de mormânt îl poate da oamenilor care se duc cu credinţă, cu nădejde, cu dragoste la mormântul lui. Când se va lua în serios problema canonizării lui Arsenie Boca, ca şi în cazul altor sfinţi, se va înfiinţa o comisie care se va ocupa tocmai cu strângerea de date despre minunile pe care le-a făcut în viaţa lui pământească şi după viaţa pământească. Lucrurile astea se fac cu foarte multă răbdare, cu seriozitate şi responsabilitate; nu declarăm pe cineva sfânt atâta vreme cât nu avem cunoştinţa sfinţeniei sale adevărate. Condiţiile pentru canonizare sunt evlavia poporului, dovezi ale facerii de minuni, cu martori, cu mărturii constatate. O altă condiţie este desfacerea mormântului şi acolo se poate afla, ca ultim argument, dacă resturile umane emană un miros frumos şi dacă întrunesc condiţiile pentru a fi declarate sfinte moaşte”.
Val de mărturii ale minunilor
Evlavia creştinilor pentru Arsenie Boca pur şi simplu a apărut aşa deodată, ceea ce înseamnă că a apărut de undeva de sus, dincolo de puterea şi de înţelegerea noastră, încearcă să explice fenomenul părintele Ştefan Stanciu. „Eu însumi am fost, anul trecut, la mormântul lui Arsenie Boca şi m-am simţit umil, dar în acelaşi timp am plecat mai întărit în viaţa mea de preot. Am şi prieteni, şi cunoştinţe care mărturisesc că s-au dus cu o stare sufletească acolo, cu neîmpliniri, cu nevoi şi, uşor, uşor, au început să-şi rezolve chestiunile pe care le aveau de rezolvat. Unii s-au întors însănătoşiţi, deşi s-au dus bolnavi, unii s-au dus pesimişti şi s-au întors optimişti, unii s-au dus răvăşiţi interior şi s-au întors mai întăriţi. Chiar există dovezi şi martori în sensul ăsta, oameni care au trăit momentele astea”, spune părintele Ştefan Stanciu.
Sfinţi nedescoperiţi Din 1950, Biserica Ortodoxă a canonizat 120 de sfinţi români. „În 1952, în plină teroare stalinistă, noi declaram sfinţi, un gest de mare curaj şi de jertfă. Cu siguranţă numărul sfinţilor români este mult mai mare, dar va trebui să-i cunoaştem, mulţi nu se lasă descoperiţi”, a afirmat preotul Ştefan Stanciu.