Fostul preot Daniel Balaş este de părere că Biserica Ortodoxă i-a canonizat pe aceşti sfinţi ca să câştige bani de pe urma lor.
Balaş spune că, în curând, se vor ridica lăcaşe de cult în numele acestor sfinţi şi se vor face procesiuni cu rămăşiţele pământeşti ale acestora, acestea fiind prilejuri de colectat bani de la oameni.
„Se fac bani mulţi, aşa cum au făcut şi cu Parascheva„, spune fostul preot.
Daniel Balaş decriptează scenele biblice în care Iisus este răstignit, apoi, după ce învie, Biserica pune mâna pe „cruce, mormânt şi giulgiu„, determinând credincioşii să se închine la aceste lucruri şi să dea bani.
„Din punctul meu de vedere, Biserica a fost, este şi va fi una dintre cele mai parşive şi şarlatance instituţii de pe pământ. În urmă cu 2000 şi ceva de ani, când Hristos a reuşit să facă minuni gratis, să vindece gratis, să ajute gratis şi să ridice oamenii de la pământ, să-i tămăduiască şi să-i miluiască şi să-i mântuiască gratis, Biserica a început să piardă din adepţii ei.
Şi ce-au zis mai-marii de atunci? Ce facem, că ne pierdem proştii? Hai să punem mâna pe Ăsta, Îl răstignim, Îl batem, Îl schingiuim, Îl chemăm la judecată, întoarcem poporul împotriva Lui şi scăpăm de el. Dar nu ai cum să ascunzi lumina sub obroc.
În momentul în care a întors poporul împotriva Lui, poporul venise la obiceiurile de atunci: de cumpărat turturele, de plătit taxe şi impozite şi ce mai aveau ei. Hristos după ce a fost omorât a înviat. Şi atunci a atras după El foarte mulţi adepţi credincioşi, şi atunci Biserica a zis: văd că iar îi pierdem şi nu mai avem ce face că Ăsta a înviat. Ne dăm cu El. Luăm crucea, luăm mormântul, luăm giulgiul şi îi facem pe credincioşi să vină la noi, să pupe astea pe aici şi să ne dea bani. Că despre asta este vorba în Biserică, despre bani.
Dacă s-ar lua de mâine toţi banii Bisericii, n-ar mai sluji unul şi nu s-ar mai bate unul cu nimeni şi fiecare şi-ar vedea de treaba lui„, este de părere fostul preot Daniel Balaş.
Tânărul afirmă că sfinţii care tocmai au fost canonizaţi au devenit sfinţi prin modul exemplar în care şi-au trăit viaţa, „prin puterea de a aprinde în sufletele celorlalţi dorinţa de schimbare în bine„, neavând nevoie de proclamarea venită din partea Bisericii.
„Sfinţii noştri români au fost bătuţi şi schingiuiţi de Biserică. În momentul în care părintele Arsenie Boca începuse să îşi strângă adepţi şi iubitori de sfinţenie şi de ce mai făcea el, că vedea cu duhul, că reuşea să plece din închisoare fără să deranjeze pe nimeni, deci avea nişte abilităţi din astea de nedescris, Patriarhul de atunci ce a făcut: Cine se ridică cu harul ăsta de-acolo şi cu mulţimea asta după el? Arsenie Boca. A, trebuie vorbit cu tovarăşul preşedinte să-l băgăm la Zuhaus.
Credeţi că Ceauşescu i-a arestat? El avea treabă multă, nu stătea el după trei bărboşi puricoşi. Ăla se ducea prin China, prin Mongolia, pe unde se mai plimba el ca să ridice standardele României. Nu stătea după trei lăţoşi şi trei babe puricoase să le bage la zdup. Nu-l interesa.
În schimb Patriarhul a simit că-şi pierde scaunul cald, a dat ordin – că dintotdeauna Biserica cu politicul au fost legate, cum au fost Ana şi Caiafa cu Ponţiu Pilat – şi l-au băgatm atât pe părintele Arsenie Boca, pe Papacioc şi toţi la închisoare. Nu că au fost ei contra sistemului, că de-asta nu a mai putut Ceauşescu de ei.
S-au trădat şi ce-au făcut după ce l-au scos pe părintele Arsenie Boca de la închisoare? L-au oprit de la slujire. Acum ce-au văzut ăştia de sus, care ăştia de sus? Sfântul Sinod. Care Sfântul Sinod? De-alde Corneliu Bârlădeanu care călărea copiii seminarişti de-acolo de la Huşi.
Am stat printre ei 20 şi ceva de ani, le cunosc toate mişcările lor obosite. Ei, ce-au văzut şarlatanii ăştia? Când oamenii au început să meargă pe la mormântul părintelui Boca, pe la chilia părintelui Cleopa, pe la Techirghiol pe la Arsenie Papacioc, pe la coşciugul părintelui Ilie Lăcătuşu, au zis: Îi facem sfinţi, îi trecem de partea noastră. Odată ce sunt trecuţi în rândul sfinţilor, automat intră în Biserică.
Şi mâine-pomâine se ridică şi biserici în numele lor, se ridică şi mănăstiri, se fac şi procesiuni şi se adună bilete şi pomelnice şi se plimbă cu moaştele şi se fac bani mulţi, aşa cum au făcut şi cu Parascheva. Ei fac bani pe slăbiciunile oamenilor, pe fanatism, pe disperare, că aşa s-a ridicat Biserica. Să nu credeţi că s-a ridicat prin evlavie, prin minuni.
Minuni face Dumnezeu şi cu ultima babă din ultimul cătun al României, şi cu cel mai şmecher conducător din întreaga lume. Aceşti sfinţi nu au nevoie de proclamarea niciunei Biserici, şi niciunui om. Prin viaţa lor, prin curăţia lor, prin puterea de a aprinde în sufletele celorlalţi dorinţa de schimbare în bine, ei şi-au scris numele în agenda Divinităţii.
N-au nevoie să fie consideraţi sfinţi de trei răpănoşi, cică Sfântul Sinod, sunt numai unul şi unul p-acolo, cum a făcut Petroniu de a făcut gaură în buget de un milion de euro, Teodosie care a rupt bugetul în două, şi ăla de la Huşi, e dracu sinod acolo, nu Sfântul Sinod„, conchide fostul preot Daniel Balaş.