În ultimii ani, Peterson s-a transformat într-un VIP mediatic. Clipurile sale de pe YouTube au sute de mii de vizualizări, unele trecând de milion. Peterson s-a remarcat prin opoziția față de ceea ce el numește postmodernismul neo-marxist, care domină departamentele umaniste din lumea anglofonă și care devine tot mai influent în mass-media de limbă engleză.
De ceva timp, Peterson l-a descoperit pe Eliade, a cărui gândire o împărtășește. Din acest motiv, Eliade a reprezentat o sursă de inspirație pentru cea de-a patra carte pe care o va lansa autorul canadian.
„M-am întors recent și vreau să țin un curs despre Mircea Eliade. Opera sa este un adevărat antidot la curentul postmodernist neo-marxist de interpretare literară pe care universitățile în ansamblu l-au adoptat. Am folosit volumul „Sacrul și Profanul” destul de mult într-o carte pe care o voi lansa la mijlocul lunii noiembrie. Este vorba despre volumul „Noi, cei care ne luptăm cu Dumnezeu” și este de aceeași natură. Poate fi analizată la nesfârșit.
Eliade a parcurs întreaga istorie a ideilor religioase. Intelectul i-a permis să facă asta. Fiecare propoziție sau paragraf este evocator într-un mod bogat în imagini. Și asta, cum să spun, adâncește și lărgește perspectiva.
Și asta face diferența dintre scriitura cu scop literar de scriitura care este mai degrabă tehnică. Scrierile literare au acest spațiu referențial imagistic și oniric în jurul lor. Și durează mult să transformi o imagine complexă în ceva semantic. Așadar, dacă scriitura ta evocă imagini profunde, are o adâncime care nu poate fi captată doar prin cuvinte.
Citeste si Încleştarea „masculilor alfa”! Jordan Peterson ar fi în spatele arestării fraţilor Tate VIDEO
Iar marii filozofi poeți romantici, Nietzsche este un exemplu foarte bun, Dostoievski este un exemplu bun. Și Eliade are această calitate. Și e un mod bun de a te gândi la asta.
Este oarecum interesant din perspectiva analizei tehnice a inteligenței și există o carte bună numită „The User Illusion”, care este cea mai bună carte despre conștiință pe care am citit-o vreodată. Explică modul în care comunicarea noastră este inteligibilă în acest fel. Imaginează-ți că atunci când comunici ceva, încerci să schimbi modul în care publicul țintă percepe și acționează în lume.
@lexfridmanHistory of Religion – clip from Lex Fridman Podcast #448 with Jordan Peterson. Guest bio: Jordan Peterson is a psychologist, author, lecturer, and podcast host.
Dar folosești cuvinte care evident nu sunt echivalente cu acțiunile în sine. Îți poți imagina că vorbele sunt înconjurate de un nor de imagini pe care le evocă și că acele imagini pot fi traduse în acțiuni. Iar cea mai mare scriitură folosește cuvinte într-un mod care evocă imagini, care afectează profund percepția și acțiunea.
Aș traduce asta într-un set de imagini. Visele mele fac asta pentru mine, de exemplu. Apoi le comprim în cuvinte. Îți arunc cuvintele, tu le decompui, le decomprimi în imagini și apoi în acțiuni.
Și asta se întâmplă într-o conversație semnificativă. Este un mod foarte bun de a înțelege cum comunicăm lingvistic.
Este un lucru important de înțeles, pentru că empiricii clasici fac presupunerea, și este o presupunere eronată, că percepția este un proces lipsit de valoare. Și presupun asta parțial pentru că percepția este văzută ca un lucru pasiv. Știi, doar întorci capul și privești lumea și ea este acolo. Este ca și cum percepția nu este pasivă.
Nu există percepție fără acțiune, niciodată. Și este un lucru ciudat de înțeles pentru că chiar și atunci când te uiți la ceva, ochii tăi se mișcă înainte și înapoi. Dacă vreodată se opresc pentru o zecime de secundă, încetezi să vezi.
Ochii tăi se mișcă înainte și înapoi, doar pentru a-i menține activi. Și apoi există mișcări involuntare ale ochilor tăi. Ceea ce faci cu ochii este foarte asemănător cu ceea ce ar face o persoană oarbă dacă ar simți contururile unui obiect. Probezi doar un mic element din spațiul care este în fața ta. Iar elementul pe care alegi să-l prelevezi depinde de scopurile și obiectivele tale.
Deci este saturat de valoare. Și astfel toate percepțiile tale sunt predicate pe acțiune. Și parțial ceea ce faci când comunici este, prin urmare, nu doar să schimbi acțiunile oamenilor, ci să schimbi și strategia pe care o folosesc pentru a percepe. Și astfel schimbi modul în care lumea li se dezvăluie.
Vedeți, de aceea este o experiență atât de profundă să citești un gânditor profund, pentru că poți considera percepțiile tale drept axiomele gândirii tale. Un gânditor cu adevărat profund îți schimbă modul în care percepi lumea. Asta este mult mai profund decât doar cum gândești sau cum simți despre ea„, a declarat Peterson în podcasul realizat de Lex Fridman.