CASTIGATOR CANNES 2017. Filmul relatează povestea lui Reza, un om cu o viață simplă care încearcă să se lupte împotriva corupției unei companii private care vrea să-i determine pe săteni să-și vândă bunurile.
Regizorul a făcut în acest an deplasarea la Festival, după ce în 2011 el nu a putut ajunge la Cannes pentru a primi premiul pentru „Goodbye” (premiul pentru regie la categoria „Un Certain regard”), întrucât se afla într-un regim de domiciliu forțat.
Trei alte premii au fost decernate sâmbătă seară de juriul prezidat de actrița americană Uma Thurman. Este vorba despre „April’s Daughter” (premiul juriului), „Wind River”, al americanului Taylor Sheridan (premiu pentru regie) și „Barbara”, al francezului Mathieu Amalric (premiu pentru poezie cinematografică).
Actrița Jasmine Trinca a fost și ea recompensată pentru rolul său din „Fortunata”, al italianului Sergio Castellitto.
Premiile „Un Certain Regard” devansează cu 24 de ore anunțarea câștigătorului Palme d’Or, care va fi decernat duminică seară. Optsprezece filme, din 22 de țări diferite, s-au aflat în competiție la această secțiune. Șase dintre ele au fost debuturi.
LISTA CASTIGATORI CANNES 2017: „Visages, villages”, un film regizat de Agnes Varda, a câștigat sâmbătă premiul l’Oeil d’or pentru cel mai bun documentar în cadrul Festivalului de la Cannes, relatează AFP.
În documentarul prezentat în afara competiției, tandemul format din regizoarea Agnes Varda și artistul JR parcurge drumurile din Franța la bordul unui camion fotografic, mergând în întâmpinarea locuitorilor din satele abandonate. „Juriul a fost atins de acest film care poveste despre considerația pentru celălalt prin intermediul artei”, a spus președinta juriului, Sandrine Bonnaire.
De-a lungul rătăcirilor lor, filmului avansează de-a lungul amintirilor lui Agnes Varda, care se deplasează, de exemplu, la mormântul fotografului Henri Cartier-Bresson și bate și la ușa cineastului Jean-Luc Godard, în Elveția.
Juriul a acordat o mențiune specială și pentru filmul „Makala”, al francezului Emmanuel Gras, deja recompensat cu marele premiu al „”La Semaine de la Critique”.
În cel de al doilea său lungmetraj, regizorul filmează un muncitor congolez care își împinge bicicleta spre Kinshasa pentru a vinde cărbune, „makala” în swahili. O relatare seacă, fără voci din off, cu o lumină superbă și un sunet bun, notează AFP.
Ediția din 2017 a fost bogată în documentare, fiind prezentate, printre altele, „12 jours”, al lui Raymond Depardon, „Napalm”, al lui Claude Lanzmann, privind o poveste de dragoste în Coreea de Nord în 1958, și „Le Vénérable W”, un film al lui Barbet Schroeder despre un influent călugăr budist care predică ura.
Al Gore a revenit la Cannes în calitate de erou al luptei pentru combaterea încălzirii globale cu o continuare a „An Inconvenient Truth”, al treilea documentar cel mai vizionat în cinematografele din SUA, laureat a două premii Oscar.
În „Promised Land”, Eugene Jarecki a încercat să explice motivele „morții visului american”. Franțuzoaica Sonia Krolund a prezentat „Nothingwood”, un portret al unui realizator de filme așa-numite de serie Z din Afganistan, în timp ce actrița britanică Vanessa Redgrave își face debutul în spatele camerei cu „Sea sorrow”, care denunță soarta migranților.
Juriul Federației internaționale a criticilor de film (FIPRESCI) a acordat sâmbătă, în cadrul Festivalului de la Cannes, trei premii, unul pentru un film din competiția pentru Palme d’or, unul pentru un film din secțiunea „Un Certain Regard” și unul pentru o producție prezentată în secțiunile paralele „Quinzaine des Realisateurs” sau „La Semaine de la Critique”, informează un comunicata al FIPRESCI consultat de Agerpres.
Laureatul premiului criticilor pentru un film din competiție este „120 battements par minute” (Franța), al regizorului Robin Campillo. „Un film despre dragoste. Un film despre viață. Viața mai puternică decât moartea. Un film ca un crâmpei de speranță”, se menționează în comunicatul citat.
Din secțiunea „Un Certain Regard” a fost premiat „Tesnota” (Apropiere — n.r., Rusia), al regizorului Kantemir Balagov, despre care criticii au apreciat că este „o nouă voce șocantă care furnizează un portret intim al unei comunități închise”.
„A fabrica de nada” (Portugalia), al regizorului Pedro Pinho, a primit premiul FIPRESCI pentru un film prezentat în cadrul secțiunilor paralele „La Semaine de la Critique” și „Quinzaine des Realisateurs”. Producția prezentată în a doua secțiune a fost caracterizată drept „un film activist evocator, care distruge limitele dintre realitate, ficțiune, teatru și discurs sociologic, ducând la o experiență cinematografică neliniștitoare și provocatoare”.