Această teorie ”doreşte să submineze umanitatea în toate domeniile şi în toate modurile educative posibile”, şi-a exprimat suveranul pontif îngrijorarea, susţinând că aceasta este impusă ”de sus în anumite state ca singura cale culturală posibil de urmat”.
Papa Francisc, care şi-a exprimat succint opiniile pe acest subiect într-o lucrare dedicată papei polonez Ioan Paul al II-lea, menţionează că afirmaţiile sale nu se referă câtuşi de puţin la homosexuali, bine veniţi în sânul Bisericii catolice. „Referinţa mea este mai cuprinzătoare şi vizează o rădăcină culturală periculoasă„, a spus acesta.
Pentru suveranul pontif, teoria genului ”îşi propune implicit să distrugă din rădăcini proiectul creaţiei pe care Dumnezeu l-a vrut pentru fiecare dintre noi: diversitate, diferenţă. Să transforme totul în ceva omogen, neutru. ”Este un atac împotriva diferenţei, împotriva creaţiei Domnului, împotriva bărbatului şi femeii‘.’
Papa Francisc precizează că nu doreşte să ”discrimineze” pe nimeni, ci pur şi simplu să avertizeze împotriva tentaţiei de a merge pe urmele proiectului nebunesc al locuitorilor Babilonului, care, potrivit Bibliei, vor să se limiteze la o singură limbă şi la un singur popor.
„Această aparentă uniformitate i-a dus la autodistrugere pentru că e un proiect ideologic care nu ţine cont de realitate, de adevărata diversitate a persoanelor„, a adăugat acesta. „Nu ştergerea diferenţei ne va aduce mai aproape, ci primirea celuilalt indiferent de deosebiri„, a insistat papa.
În octombrie 2016, în aeronava care-l aducea dintr-o călătorie în Caucaz, papa Francisc a evocat o ”îndoctrinare mascată” prezentă în manualele şcolare franceze şi influenţată de ”teoria genului”. Afirmaţiile suveranului pontif, bazate pe o povestioară istorisită de un tată francez, a suscitat o avalanşă de critici în Franţa.