Postul Paștelui! Bunătățile pe care bucureștenii le mâncau în urmă cu 150 de ani în această perioadă. Cu toate acestea, foarte puțini sunt cei care știu ce mâncau locuitorii Capitalei în această perioadă a postului, în anul 1869.
Pentru ca oamenii să treacă mai ușor peste perioada postului, magazinele de profil din secolul al XIX-lea din București se aprovizionau cu diverse delicatese din toată Europa.
Recent, reprezentanții Institutului de Studii Sud-Est Europene a postat pe Facebook o pagină din ziarele vremii în care un magazin de profil anunța că a primit o mare varietate de produse de post.
Astfel, potrivit anunțului publicitar din 1869, la magazinul Filianu&Ionescu de pe Strada germană se puteau cumpăra o seamă de produse de lux. Magazinul avea printre altele „stridii proaspete de Malta”, „melci mari de Transilvania”, „halva de Adrianopol cu miros de vanilie, trandafir și bergamet”, nuga de Napoli, „anghinare, conservate în cutii și uscate cu ocaua”, homar și stridii, „unt-de-lemn de Toscana în tinichele și cu ocaua, de Provance și grecesc, de o calitate superioară”.
Totodată, pe rafturile magazinului se puteau cumpăra, „curmale barbarine pe ramura lor în buchete și cu ocaua”, „struguri de Malaga imperiali”, „prune de Bordeaux în zahar de struguri”, „smochine de Smirna” și „portocale de Mesina”.
Părintele Theologos a vorbit despre cele mai importante lucruri de care trebuie să ținem cont în Postul Paștelui, dacă ne dorim să avem o relație onestă și solidă cu Iisus Hristos.
Ne apropiem cu pași rapizi de una dintre cele mai importante sărbători ortodoxe de pe parcursul anului. Este vorba despre Învierea Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Acest lucru semnifică faptul că bunii creștini se pregătesc pentru acest eveniment major prin post și rugăciune. Totuși, părintele Theologos a dezvăluit care este cu adevărat semnificația postului și care sunt lucrurile de care trebuie să ținem cont în această perioadă.
„Sunt diferite trepte de post, cât poate fiecare, bine-nțeles. Întâi de toate există post fără vin și ulei și există dezlegări. De ce? Pentru că aceste alimente, fiind considerate pe drept cuvânt în vechime ca foarte dătătoare de energie erau restricționate și permise doar în anumite zile de post. Desigur că atunci când nu ținem post se pot consuma. Tot legat de ceea ce mâncăm trebuie să știm că sunt anumite alimente care sunt de post, dar provoacă o plăcere foarte mare. De exemplu, cartofii prăjiți și fructele de mare pot provoca o foarte mare plăcere. Știu pe cineva care mânca doar fructe de mare până i s-a făcut rău, după care a mâncat încontinuu numai cartofi prăjiți”, a zis părintele Theologos.
„Fraților, aceasta este patimă, adicție! De fapt, se neagă scopul postului, postul care înseamnă chiar aceasta, adică debarasarea de adicții, de patimi! Desigur că nu le putem tăia pe toate brusc, dar să începem cu mâncărurile care îngrașă, apoi cele care dau multă energie trupului și într-un final, mâncărurile care ne fac plăcere. E cel mai simplu așa. Și este de la Sfinții Părinți. De asemenea, să preferăm mâncărurile ce se digeră ușor, mâncărurile ușoare, mai ales seara. Aceasta bineînțeles legat de felurile de mâncare”, a menționat părintele Theologos.
„Cu privire la cantitate, regula de aur a postului este să ne ridicăm puțin flămânzi de la masă. Nu se poate pune o regulă generală pentru cantitate, să știți. De ce? Pentru că trupurile umane sunt foarte diferite între ele. Îmi amintesc acum de Sfântul Athanasie Athonitul care mânca o farfurie întreagă de mâncare într-o vreme în care asceții din Sfântul Munte mâncau jumătate de feliuță de pâine. Sfântul și-a dat seama cu harisma pe care o avea faptul că ucenicii lui se smintesc de el. Și a spus odată obștii că „azi e sărbătoare, să mănânce fiecare cât poate”. Și, atunci, toți au mâncat o farfurie plină în timp ce sfântul a mâncat șapte farfurii. Atunci și-au dat seama că Sfântul se înfrânează cu mult mai mult decât ei. Înțelegeți?”, a spus părintele Theologos.
„După cum vedeți, postul nu este o întrecere în performanțe, întrecere care și aceasta poate să genereze un comportament adictiv, prin plăcerea și mândria pe care o face. Din contră, postul este tocmai o înfrânare de la aceste tendințe pătimașe care, prin dependența de centrii de plăcere puternici, ne poate lua libertatea. Asta este postul, fraților, adică înfrânarea de la tot ce ne poate priva de libertate”, a zis părintele Theologos.
Citește și Alimentele permise în post care nu îngrașă. Mihaela Bilic: „Este un dușman, trebuie să știm asta”