În timpul Războiului Crimeii, dintre anii 1853-1856, fotograful Roger Fenton a reuşit să surprindă un cadru care avea să devină celebru. Într-una dintre fotografiile sale este înfăţişat un drum arid pe care se află zeci de proiectile de tun. Imaginea a primit descrierea de „Valea umbrelor morţii” şi a devenit în scurt timp faimoasă, deoarece înfăţişează peisajul războiului din acea vreme.
Fotografia lui Fenton a fost considerată destul de multă vreme drept una dintre primele fotografii-document care înfăţişează războiul. Cu toate acestea, conform documentaristului de film Errol Morris, imaginea este un fals. Cu ajutorul atenţiei sale la detaliu şi celor citite într-o carte care tratează asemenea subiecte, semnată de Susan Sontag, Morris a lansat teoria prin care susţine că imaginea este trucată.
„Nu ar trebui să fie surprinzător, dar foarte multe poze istorice cu tema războiului sunt trucate, sau pur şi simplu au fost înscenate”, susţine Susan Sontag în cartea sa.
Cât despre fotografia „Valea umbrelor morţii” care tratează Războiul Crimeii, se pare că imaginea emblematică nu este de fapt cea originală. Errol Morris a povestit că au existat două fotografii cu acelaşi cadru surprins în urmă cu 150 de ani.
„Una dintre cele două fotografii afişează drumul celebru plin cu proiectile de la tunuri, în timp ce o alta prezină aceeaşi arteră dar fără acele obuze care se află în şanţuri. Care dintre ele este cea originală şi de ce au fost mutate acele proiectile?”, a spus Morris.
Errol Morris a urmărit acest subiect şi s-a întâlnit în Crimeea cu Dennis Purcell, inginer optic şi un grup de cinci istorici. Între Morris şi specialişti s-a iscat o dispută, istoricii susţinând că acele proiectile erau adesea strânse de către soldaţi pentru a fi refolosite. La o analiză mai atentă Morris şi Purcell au stabilit că în funcţie de gravitaţie proiectilele se rostogoleau în şanţuri, astfel încât cele de pe drum nu aveau cum să rămână în acele poziţii o perioadă îndelungată de timp.
Într-o postare pe blogul The New York Times, Morris susţine că fotografia cu obuzele amplasate pe drum este una trucată. „Cine îl ajuta pe fotograful Fenton probabil că mergea pe marginea drumului şi muta acele proiectile în mijlocul acestuia. Aici intervine legea gravitaţiei, e simplu”, a spus Errol Morris.
Ceea ce nu este cunoscut e motivul pentru care Fenton a recurs la mutarea obuzelor de tun, Dennis Purcell spunând că acesta şi-a dorit să surprindă „adevărul emoţionant” al Războiului Crimeii de pe acel câmp de luptă. „Este evident de ce a făcut acest lucru. Îşi dorea să surprindă atmosfera aşa cum era”, a spus Purcell.
Aceasta ar fi versiunea originală a fotografiei „Valea umbrelor morţii”, cu mult mai puţine ghiulele