Pe de alta parte, directorul general al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Mihai Kogălniceanu, a declarat, miercuri, după vizionarea celei de-a doua părţi a lungmetrajului „Nymphomaniac”, de Lars von Trier, că filmul poate fi proiectat în cinematografe, precizând că este o opinie personală.
„Eu, personal, consider că filmul acesta poate să fie vizionat în cinematografe”, a declarat Mihai Kogălniceanu.
De asemenea, acesta a precizat, după ce a vizionat lungmetrajul în după-amiaza zilei de miercuri, după ce comisia de rating a Centrului Naţional al Cinematografiei a acordat filmului clasificarea „I.M.-18-XXX” – filme interzise minorilor şi proiecţiei cu public -, că pelicula regizată de Lars von Trier „prezintă o realitate destul de brutală„.
Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) a luat decizia de a interzice difuzarea în cinematografele româneşti a părţii a doua a celui mai recent film al regizorului suedez Lars von Trier. În urma acestei decizii, Georgică Severin, preşedintele Comisiei pentru cultură din Senat, a spus că a luat la cunoştinţă cu surprindere şi îngrijorare de hotărârea CNC de a interzice difuzarea în cinematografele româneşti a lungmetrajului „Nymphomaniac Vol. II”, precizând că o astfel de decizie situează România în afara spaţiului cultural european.
Georgică Severin a spus că a văzut prima parte a celui mai recent film regizat de Lars von Trier, acesta fiind un lungmetraj ce prezintă „o investigaţie psihologică în viaţa sexuală”. „Am văzut «Melancholia», am văzut mai multe filme ale regizorului Lars von Trier”, a spus acesta.
Senatorul social-democrat a ţinut să precizeze că opinia exprimată în comunicatul de presă îi aparţine, nefiind un punct de vedere al Comisiei de cultură. „Am vrut să exprim un punct de vedere, dânşii (membrii comisiei pentru rating a CNC, n.r.) pot face ce vor, dar dânşii riscă să se facă de râs”, a spus acesta.
Punctul de vedere al senatorului Georgică Severin este susţinut şi de deputatul Mădălin Voicu, vicepreşedinte al Comisiei pentru cultură din Camera Deputaţilor. Mădălin Voicu a declarat că nu susţine cenzura, chiar dacă un film nu este de calitate.
„Eu nu cred că cenzura are vreo legătură cu ceea ce înseamnă calitatea sau subiectul din film. Cine vrea se duce, cine nu, nu se duce. Eu, ca om de cultură, ca artist, nu promovez, ideatic vorbind, astfel de lucruri, dar nici nu pot să le opresc”, a spus Mădălin Voicu.
În opinia sa, românii sunt foarte interesaţi de aspectele kitsch şi gustă în general ce este rău, urât şi interzis. „Toată lumea este atât de degradată şi de dezorientată în acelaşi timp, încât nu ştiu dacă un film în plus sau în minus mai poate înrăutăţi sau îmbunătăţi situaţia. Românii sunt un popor cu foarte multe calităţi, dar au nişte defecte care le estompează calităţile (…) În general, despre tot ce înseamnă cultură kitsch sau media asta super infestată de tot felul de chiloţi, sânge şi gunoaie, românul e disperat după astfel de lucruri. Deci, în general, românul este mai curând un popor masochist, în sensul că tot ce este interzis, rău sau urât sau nerecomandabil el gustă cu mare înfocare”, a spus Mădălin Voicu.
Senatorul PSD Gabriela Firea a declarat că decizia CNC de interzicere în cinematografele româneşti a filmului „Nymphomaniac Vol. II” este una „nefericită”, „care face ca România să se evidenţieze pe plan european, în sens negativ însă”.
„Nu doar faptul că filmul este regizat de Von Trier face ca cenzurarea lui să fie inoportună. Este vorba de o creaţie artistică, de o producţie care nu incită la ură, la violenţă şi nici nu conţine elemente care să o facă nocivă pentru publicul larg. Iar o chestiune de gust nu poate fi relevantă în acest context”, a mai spus aceasta.
Pe de altă parte, Mihaela Popa, senator în Comisia pentru cultură, care a afirmat că nu a văzut filmul „Nymphomaniac”, a subliniat că „această problemă se va discuta la comisie”.
„Săptămâna viitoare, când vom veni la comisie, vom discuta acest lucru. Tot ce este interzis şi aşa într-un mod brutal, bineînţeles că apar discuţii şi probleme. Trebuie să discutăm să vedem de ce, cum, care au fost motivele”, a explicat Mihaela Popa.