Patriarhia Română a transmis printr-un comunicat, joi seară, ca românii să respecte „cu strictețe” măsurile impuse de Ministerul Sănătății, iar credincioșii să evite spațiile aglomerate, inclusiv bisericile. Totodată, BOR a mai transmis că fiecare credincios care crede că este bolnav de gripă sau coronavirus poate să evite sărutarea icoanelor și poate cere ca Împărtășania să fie făcută cu lingurițe aduse de acasă.
Mai mulți ierarhi și preoți s-au situat însă pe poziții radical opuse, criticând modificarea, fie și temporară, a ritualului Sfintei Împărtășanii, chiar dacă în comunicatul Patriarhiei era menționat clar că măsura e luată în contextul îngrijorărilor provocate de coronavirus.
Teologul Radu Preda a criticat dur decizia Patriarhiei, scriind pe Facebook o serie de postări: „După exonerarea Mitropolitului Corneanu, comunicatul de ieri este cea mai mare gafă teologică a BOR din ultimii 30 ani” / „Fundamental: în vreme de molimă nu negociezi principiile. Dimpotrivă” / „Viteză: ce repede poți sminti pe oameni!”
Și preotul Eugen Tănăsescu, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului, a criticat pe Facebook decizia, scriind „Comunicatul Patriarhiei nu e decizie de Sinod. Pe lângă nepomenitori, antibiometrici, etc. mai avem „temătorii de linguriță”.
Episcopul Hușilor, PS Ignatie, a respins excepția, scriind pe Twitter că „Dacă timp de peste două mii de ani Împărtășania a fost „medicamentul nemuririi” (Sfântul Ignatie Teoforul), în era coronavirusului a devenit medicamentul muririi. Ce metamorfozare secularistă!”.
Alexandru Lungu, preot în Fălticeni, a criticat pe Facebook decizia Patriarhiei: „Cu riscul de a tulbura credincioșii sunt momente când dracul demonstrează că este mai teolog decât noi preoții. În seara aceasta a reușit”.
În fața revoltei preoților, Patriarhul Daniel a revenit cu un comunicat în care explică faptul că măsura este una excepțională, cu caracter provizoriu: „Această atenţie acordată îndeosebi celor „mai slabi în credinţă” (cf. Romani 14, 1) a produs însă teamă în altă parte, mai precis în rândul unor clerici şi credincioşi care consideră că o măsură excepţională şi temporară (iconomie), în favoarea celor mai fricoşi şi mai slabi în credinţă, se poate transforma într-o nouă regulă liturgică de împărtăşire euharistică a tuturor credincioşilor”, arată sursa citată.
Citeşte şi: Percheziţii întrerupte în Suceava de teama coronavirusului