Postul Crăciunului 2024. Ligia Pop ne arată ce să punem în coș când mergem la cumpărături în această perioadă. Nutriționista, care a scris opt cărți despre alimentația sănătoasă, spune că secretul unui post reușit stă în diversificarea alimentelor.
Din 15 noiembrie până în Ajunul Crăciunului, lăsăm deoparte carnea, ouăle și lactatele, și ne îndreptăm atenția către verdețuri și leguminoase. Această perioadă poate fi un exercițiu spiritual, dar și o oportunitate excelentă pentru detoxifierea organismului.
“În perioada aceasta este foarte importantă varietatea în alimentație fiindcă varietatea în alimentație e cheia, dar mai ales în perioada aceasta. Ne axăm foarte mult pe verde, lăstari pentru că a venit toamna-iarna și tot ceea ce înseamnă verdele este mai puțin disponibil.
Mai găsim foarte multe frunzoase, sunt tot felul de leguminoase, linte, năutul poate fi folosit în perioada aceasta. Sunt o varietate foarte mare de rețete de post”, a explicat Ligia Pop, pentru DCmedical.ro
Nutriționista subliniază faptul că postul strict nu este recomandat tuturor. Persoanele cu probleme medicale precum diabetul, insuficiența renală sau cea hepatică trebuie să abordeze această perioadă cu prudență. Este recomandat să se consulte cu medicul lor înainte de a începe vreo schimbare alimentară.
Pentru cei care au restricții medicale, Ligia Pop sugerează o abordare flexibilă: “Aceste persoane pot ține în anumite zile din săptămână (…), dar trebuie să aibă grijă chiar și cu produsele de origine animală pentru că oricum trebuie să aibă o alimentație echilibrată chiar și în perioada care nu ține de post”.
Postul Crăciunului, o perioadă importată de pregătire spirituală, este un timp de reflecție, purificare și reconectare. Pe lângă renunțarea la alimentele de origine animală, se lasă deoparte și alte obiceiuri care pot îngreuna sufletul și mintea.
“Dacă un post este făcut ca la carte, adică ținem cont de alimentație și de partea sufletului, atunci îmbinând cele două se face un echilibru între detoxifierea sufletului de stres, de tensiuni, de greutatea apăsătoare a stresului și a tensiunilor care sunt specifice perioadei noastre și combinate cu alimentele și varietatea de alimente de post, ajută la curățarea întregului sistem. Și partea de suflet, dar și cea de trup au nevoie de o detoxifiere adecvată”, a mai povestit Ligia Pop.
Postul Naşterii Domnului a fost orânduit de Biserică pentru a-i pregăti pe credincioşi spre întâmpinarea şi serbarea marelui praznic al Naşterii cu trup a Mântuitorului. El aduce aminte creştinilor de patriarhii şi drepţii din Vechiul Testament, care au petrecut timp îndelungat în post şi rugăciune, în aşteptarea şi nădejdea venirii lui Mesia – Izbăvitorul.
„Postul Naşterii Domnului sau Postul Crăciunului a fost instituit în sec. IV-V, deci mai târziu decât Postul Sfintelor Paşti. Este un post al pocăinţei, dar nu cu aceeaşi intensitate ca Postul Sfintelor Paşti. Nu există în el slujbe speciale cu metanii, nu există un canon de pocăinţă precum Canonul Sfântului Andrei Criteanul pe care îl citim în Postul Sfintelor Paşti. Desigur, orice post ne cheamă la pocăinţă, însă Postul Crăciunului îmbină pocăinţa cu milostenia şi fapta bună, la care ne îndeamnă Evangheliile dinaintea şi din timpul acestui Post. Este un post de pregătire duhovnicească, de curăţire duhovnicească, ca să primim în noi, în peştera trupului nostru şi în ieslea sufletului nostru, pe Mântuitorul Iisus Hristos, Care vine în lume şi Se face om, pentru ca pe oameni să-i ridice la viaţa duhovnicească şi dumnezeiască. De aceea, în Catavasii se spune: ‘Hristos Se naşte, slăviţi-L! Hristos din Ceruri, întâmpinaţi-L! Hristos pe pământ, înălţaţi-vă!’ Programul acestui post este concentrat în cuvintele citate acum, care provin dintr-o predică a Sfântului Grigorie Teologul. Ele au următorul înţeles: Hristos, Care coboară din Ceruri, vrea să coboare în sufletele noastre, să ne lumineze viaţa noastră şi să ne ridice pe noi la viaţa duhovnicească sau cerească”, spune Prefericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în Cuvânt despre Postul Naşterii Domnului.
Ca vechime, cele dintâi menţiuni despre practicarea acestui post provin din secolele IV-V, de la Fericitul Augustin şi de la episcopul Leon cel Mare al Romei, care a rostit nouă cuvântări despre acest post, numit postul din luna a zecea.
Dar la început, creştinii nu posteau toţi în acelaşi fel şi acelaşi număr de zile. Aşa, de exemplu, unii posteau numai şapte zile, alţii şase săptămâni; unii ţineau un post mai aspru, alţii unul mai uşor. Sinodul Local din Constantinopol, ţinut în anul 1166 (sub patriarhul Luca Chrysoverghi), a uniformizat durata Postului Naşterii Domnului în Bisericile ortodoxe, hotărând ca toţi credincioşii să postească timp de 40 de zile, începând de la 15 noiembrie. Se lasă sec în seara zilei de 14 noiembrie iar dacă această dată cade miercurea sau vinerea se lasă sec cu o zi mai înainte.
După unii tâlcuitori ai cultului ortodox, prin lungimea sau durata lui de 40 de zile, acest post ne aduce aminte şi de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aştepta să primească cuvintele lui Dumnezeu scrise pe lespezile de piatră ale Tablelor Legii.
Aşa şi creştinii, postind 40 de zile, îşi curăţesc sufletele şi trupurile şi se învrednicesc să primească între ei pe Cuvântul lui Dumnezeu, Cuvântul cel Viu, nu scris cu litere, ci întrupat şi născut din Sfânta Fecioară. După alţi tâlcuitori ai cultului, Postul Naşterii mai simbolizează şi noaptea întunecoasă a Vechiului Testament.
Ca fel de postire, Postul Naşterii Domnului este de asprime mijlocie (ca şi cel al Sfinţilor Apostoli).
După rânduiala din pravile, în timpul acestui post, în mănăstiri se ajunează lunea, miercurea şi vinerea, până la Ceasul al IX-lea (orele 15.00-16.00) când se mănâncă hrană uscată sau legume fierte fără untdelemn; marţea şi joia se mănâncă legume fierte, drese cu untdelemn şi se bea vin, iar sâmbăta şi duminica se îngăduie şi peşte afară de perioada dintre 20 şi 25 decembrie, când postul devine mai aspru.
Postul Crăciunului 2024. Dacă lunea, marţea sau joia cade serbarea unui sfânt cu doxologie mare se dezleagă la peşte, iar miercurea şi vinerea în acest caz se dezleagă la untdelemn şi vin, dar se mănâncă numai o dată pe zi. Dacă se întâmplă miercuri şi vineri praznicul unui sfânt cu priveghere (5, 6, 9, 12 şi 13 decembrie), ori hramul bisericii, atunci se dezleagă la untdelemn, peşte şi vin. Dezlegare la peşte se dă, de asemenea, la praznicul Intrării în Biserică a Maicii Domnului (21 noiembrie), în orice zi ar cădea.
Ultima zi a Postului Naşterii Domnului (24 decembrie), numită Ajunul Crăciunului, este zi de post mai aspru decât celelalte zile: se ajunează până la Ceasul al IX-lea, când se obişnuieşte să se mănânce, în unele părţi, grâu fiert amestecat cu fructe şi miere, în amintirea postului lui Daniel şi al celor trei tineri în Babilon (Daniel 1, 5, 8-16). În alte părţi se ajunează în această zi până la răsăritul Luceafărului de seară, care ne aduce aminte de steaua care a vestit Naşterea Domnului.
Această ajunare aminteşte totodată de postul ţinut odinioară de catehumenii care în seara acestei zile primeau Botezul creştin şi apoi prima împărtăşire, la Liturghia săvârşită atunci în acest scop (Liturghia Sfântului Vasile, care în prezent se săvârşeşte dimineaţa). (surse: „Liturgica Generală”, pr. prof. dr. Ene Branişte, 2002; https://patriarhia.ro)