Ceea ce trebuie reamintit este faptul că toate aceste filme au fost în premieră la noi iar demersul organizatorilor de a prezenta publicului român astfel de producţii, într-o perioadă puternic marcată de politica internă dar mai ales de evenimentele externe, este cel puţin lăudabilă. Clar că trăim vremuri interesante, poate mult prea interesante iar aceste filme poate ne ajută să găsim posibile răspunsuri la întrebările noastre referitoare la cum s-a ajuns aici, nu doar la noi ci la nivel global.
Cine, dacă nu noi? / Wer wenn nicht wir / If Not Us, Who?. Prezentat în premieră mondială în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin 2011, unde a câştigat Premiul Alfred Bauer şi Premiul Sindicatului cinematografelor germane de artă, Cine, dacă nu noi? / Wer wenn nicht wir / If Not Us, Who? deAndres Veiel, spune o poveste din Germania de Vest, de la începutul anilor ’60: Bernward Vesper (August Diehl) studiază la Tübingen şi participă la seminarul de retorică al lui Walter Jens. Bernward vrea să devină scriitor şi-şi petrece nopţile la maşina de scris. În acelaşi timp, ţine cu tot dinadinsul să-şi apere tatăl, poetul Will Vesper, admirat pe vremuri de nazişti pentru modul în care a promovat ideologia „Sângele şi pământul”. Într-o zi, Bernward o cunoaşte pe Gudrun Ensslin şi între cei doi se înfiripă o relaţie extremă excesivă şi totală, o poveste de dragoste ce transcende suferinţa, familia şi politica…
Ministrul / L’exercice de l’etat. Coproducția franco-belgiană regizată de Pierre Schoeller și laureată premiul FIPRESCI în cadrul secțiunii Un certain regard – Cannes 2011 relatează odiseea ministrului francez a Transporturilor, Bertrand Saint-Jean, pus să rezolve efectele unui banal accident de autobuz petrecut în miez de noapte…
Un alt titlu de marcă al competiției Cinepolitica 2012 este Post Mortem prezentat şi el în premieră mondială la Veneția 2010 , filmul chilianului Pablo Larrain, o ciudată și bolnavă poveste de dragoste ce se desfășoară în morga și pe străzile din Santiago de Chile pe fundalul loviturii de stat din 1973, eveniment încheiat cu eliminarea violentă a lui Allende (filmul prezintă momentul cu lux de amănunte şi prim-planuri).